Dialógus az Oktatásért Budaörsön – Van értelme az oktatással foglalkozni?
- Budaörsi INFÓ
- 2024 október 17.
(Budaörs, 2024. október 17. – Budaörsi Infó) 2024. október 16-án folytatódott a Dialógus az Oktatásért rendezvénysorozat Budaörsön.
A találkozások célja, hogy konstruktív javaslatok mentén előremutató megoldásoknak tudjanak hangot adni úgy, hogy minden érintettnek lehetőséget biztosítsanak a felszólalásra.
A mostani alkalom elnevezése Igazi hős… volt, az előadó pedig Radó Péter oktatáskutató, oktatáspolitikai elemző.
Az elmúlt időszak áttekintése után a résztvevőknek lehetősége volt beülni a „HŐSÖK” asztalához. A dialógus végén egy kötetlen beszélgetésre is lehetőséget biztosítottak.
Az eddigi rendezvényekhez hasonlóan az esemény koordinátora Máté Barbara volt.
„Vállald a véleményedet, szólj hozzá és kérdezz vissza.”
A jelenlévőket Szilágyi Kitti köszöntötte, és egy kérdéssel kezdte: Ebben a jelenlegi helyzetben van e értelme az oktatással foglalkozni?
„Arra jutottunk hogy kell, hogy együtt gondolkodjunk a továbbiakról.
Úgy érzem, hogy ez az év sem indult a legnyugodtabban. Egymásra vagyunk utalva. Annak örülünk, hogy egy olyan Önkormányzattal tudunk együtt dolgozni, amely támogat minket.”
Radó Péter előadásában összefoglalta, hogy mi történt az oktatás politikában, és beszélt a hőseiről, arról, hogy kik az ő hősei.
Mi minden történt az elmúlt két évben az oktatás politikában (mit csinált a kormány)?
„ … Az első nagy kérdés, hogy az elmúlt évek intézkedései milyen rendszerbe illeszkednek. Az első időszakban a rendszer átalakítása zajlott.
Emögött egy politikai tapasztalat volt.
A 2010-ben kezdett ciklusnak úgy kezdtek neki, hogy ne történhessen meg, hogy csak úgy leváltják őket. Ez határozott meg mindent, amit a kormányzat 2010-2011-2012 körül csinált.
Beindult egy törvénykezési gyár. Az Országgyűlés rengeteg új törvényt fogadott el. Az alapvető szempont az volt, hogy mindent a saját képükre alakítsanak.
2010-ben is arról beszéltek, hogy 20 évre szeretnének berendezkedni.
2010-ben fogadták el a köznevelési törvényt. Előtte elfogadtak egy alkotmánynak látszó tárgyat, amit elneveztek alaptörvénynek. Ez nem az oktatásról szólt…”
„… 2011-ben belepancsoltak a munka törvénykönyvébe és ellehetetlenítették a sztrájkjog gyakorlását. 2011-óta nem nagyon lehet sztrájkolni, mert az új munkatörvénykönyve szerint, akkor lehet sztrájkolni, hogyha a munkáltatók és a munkavállalókat képviselő szervezetek megállapodnak a feltételekről.
2016-ban derült ki, hogy a pedagógusok se tudnak sztrájkolni, mert a hetente leültek velük tárgyalni, de semmi nem történt.
Részletesen elemeztem, hogy milyen elemekből állt a 2011-es köznevelési törvényt. Arra a megállapításra jutottam, hogy semmi elképzelésük nem volt, hogy mit csináljanak …”
„ … Akkor lehet folyamatos politikai kontroll alatt tartani az oktatást szereplőit, ha nincs más játékos.
Az összes autonóm szereplőt kiütötte a Kormány, megszüntette a tankönyvkiadókat, kiszorították az Önkormányzatokat, és helyettesítették a pedagógus szakszervezeteket, amely helyett pedagógus kar lett. 2010 és 2014 között ezt végigcsinálták. Nem maradt más játékos. A Kormány elmondhatja, hogy mindig tárgyal, csakhogy a saját szervezeteivel.
Orbán Viktor ezt hívja erős államnak …”
„… A pedagógusbérek annyira alacsonyak lettek, hogy a pedagógusok szinte nyomorogtak.
Az idei januári béremelés, egy elméleti felzárkóztatás része. 2021-2022-ben azok, akik tiltakoznak … nem élnek meg jól a fizetésükből, nyomorognak. …
… 14 éve semmi jele nincsen innovációnak. Ez a rendszer elhülyült. Akik ez ellen küzdenek azok hősök.
Egy rendszerrel állunk szemben, ha meg akarjuk őrizni a szabadságjogainkat, akkor ellen kell állnunk. Aki ellenáll, ők is hősök…”
Radó Péter előadása után egy együttgondolkodásra hívták a jelenlévőket. Az volt a feladat, hogy mindenki hozzon létre egy jelzős szerkezetet, miután kapott egy papírlapot, amire egy szó volt ráírva.
Pl.: olyan a közoktatás, mint egy jó ebéd…
Néhány elhangzott verzió:
A közoktatás olyan, mint egy tökmagos pogácsa, száraz és az emberek torkán akad.
A közoktatás olyan, mint a széles mosoly, mert el akar rejteni mindent, ami fáj.
A közoktatás olyan, mint a széles mosoly, nevetséges, csak nem tudunk már rajta nevetni.
A közoktatás olyan, mint egy finom ebéd ígérete, de üres a tányér.
A közoktatás olyan, mint egy finom ebéd, ha emésztési problémáid vannak, mert ha megeszed bele betegszel, ha nem, akkor pedig űr marad benned.
Majd a résztvevők azt kutatták, hogy milyenek az igazi hősök, egy feladatlap segítségével.
A hőseink:
A TÚLÉLŐ az a hős, aki így is túlél, aki tud tűrni, aki abból főz ami van.
A LÁZADÓ az a hős, aki lázad, aki mondja a véleményét, lázít, próbálja másoknak is felnyitni a szemét, beszél az ügyekről, akár az aktív ellenállásig is elmegy.
A KREATÍV az a hős, aki kreatív megoldásokat keres, próbálkozik kitörni a rendszerből, kijátszani dolgokat, áthágni a merev szabályokat
Hol keressük a hősöket?
– a pedagógus hősök, az oktatást segítő hősök,
– diákhősök,
– szülőhősök
… és még?
Beszélgessetek a hősökről:
Milyenek ők?
Néhány segítő kérdés:
– milyen hétköznapi álruhája van (tanár, kiugrott tanár, diák, fenntartó stb.)
– milyenek a fő viselkedési sajátosságai?
Ez hogyan segíti, hogy élhetőbb legyen a helyzet?
– mi a szuper ereje?
– milyen gonoszt tud leghatékonyabban legyőzni?
– valójában mi ellen harcol?
Mi az az áldozat, amit feláldoz a győzelméért?
– mi a varázsmottója?
– mi a gyenge pontja?
– ki hasonlít hozzá egy másik univerzumból?
(Marvelltől a görög istenekig)
Arról még nincs információnk, hogy mikor lesz a következő találkozó, ahogy kiderül, megosztjuk olvasóinkkal.
(Budaörsi Infó)
facebook:
0 Komment