Dialógus az Oktatásért Budaörsön – Van értelme az oktatással foglalkozni?

(Budaörs, 2024. október 17. – Budaörsi Infó) 2024. október 16-án folytatódott a Dialógus az Oktatásért rendezvénysorozat Budaörsön.

 

 

A találkozások célja, hogy konstruktív javaslatok mentén előremutató megoldásoknak tudjanak hangot adni úgy, hogy minden érintettnek lehetőséget biztosítsanak a felszólalásra.

 

A mostani alkalom elnevezése Igazi hős… volt, az előadó pedig Radó Péter oktatáskutató, oktatáspolitikai elemző.

 

 

dialogus_az_oktatasert202410 (7)

 

 

Az elmúlt időszak áttekintése után a résztvevőknek lehetősége volt beülni a „HŐSÖK” asztalához. A dialógus végén egy kötetlen beszélgetésre is lehetőséget biztosítottak.

Az eddigi rendezvényekhez hasonlóan az esemény koordinátora Máté Barbara volt.

 

„Vállald a véleményedet, szólj hozzá és kérdezz vissza.”

 

 

dialogus_az_oktatasert202410 (5)

 

A jelenlévőket Szilágyi Kitti köszöntötte, és egy kérdéssel kezdte: Ebben a jelenlegi helyzetben van e értelme az oktatással foglalkozni?

„Arra jutottunk hogy kell, hogy együtt gondolkodjunk a továbbiakról.

Úgy érzem, hogy ez az év sem indult a legnyugodtabban. Egymásra vagyunk utalva. Annak örülünk, hogy egy olyan Önkormányzattal tudunk együtt dolgozni, amely támogat minket.”

 

 

dialogus_az_oktatasert202410 (1)

 

 

 

Radó Péter előadásában összefoglalta, hogy mi történt az oktatás politikában, és beszélt a hőseiről, arról, hogy kik az ő hősei.

 

 

dialogus_az_oktatasert202410 (8)

 

Mi minden történt az elmúlt két évben az oktatás politikában (mit csinált a kormány)?

„ … Az első nagy kérdés, hogy az elmúlt évek intézkedései milyen rendszerbe illeszkednek. Az első időszakban a rendszer átalakítása zajlott.

Emögött egy politikai tapasztalat volt.

A 2010-ben kezdett ciklusnak úgy kezdtek neki, hogy ne történhessen meg, hogy csak úgy leváltják őket. Ez határozott meg mindent, amit a kormányzat 2010-2011-2012 körül csinált.

Beindult egy törvénykezési gyár. Az Országgyűlés rengeteg új törvényt fogadott el. Az alapvető szempont az volt, hogy mindent a saját képükre alakítsanak.

2010-ben is arról beszéltek, hogy 20 évre szeretnének berendezkedni.

2010-ben fogadták el a köznevelési törvényt. Előtte elfogadtak egy alkotmánynak látszó tárgyat, amit elneveztek alaptörvénynek. Ez nem az oktatásról szólt…”

 

 

dialogus_az_oktatasert202410 (6)

 

„… 2011-ben belepancsoltak a munka törvénykönyvébe és ellehetetlenítették a sztrájkjog gyakorlását. 2011-óta nem nagyon lehet sztrájkolni, mert az új munkatörvénykönyve szerint, akkor lehet sztrájkolni, hogyha a munkáltatók és a munkavállalókat képviselő szervezetek megállapodnak a feltételekről.

2016-ban derült ki, hogy a pedagógusok se tudnak sztrájkolni, mert a hetente leültek velük tárgyalni, de semmi nem történt.

Részletesen elemeztem, hogy milyen elemekből állt a 2011-es köznevelési törvényt. Arra a megállapításra jutottam, hogy semmi elképzelésük nem volt, hogy mit csináljanak …”

 

 

dialogus_az_oktatasert202410 (2)

 

„ … Akkor lehet folyamatos politikai kontroll alatt tartani az oktatást szereplőit, ha nincs más játékos.

Az összes autonóm szereplőt kiütötte a Kormány, megszüntette a tankönyvkiadókat, kiszorították az Önkormányzatokat, és helyettesítették a pedagógus szakszervezeteket, amely helyett pedagógus kar lett. 2010 és 2014 között ezt végigcsinálták. Nem maradt más játékos. A Kormány elmondhatja, hogy mindig tárgyal, csakhogy a saját szervezeteivel.

Orbán Viktor ezt hívja erős államnak …”

 

 

dialogus_az_oktatasert202410 (4)

 

„… A pedagógusbérek annyira alacsonyak lettek, hogy a pedagógusok szinte nyomorogtak.

Az idei januári béremelés, egy elméleti felzárkóztatás része. 2021-2022-ben azok, akik tiltakoznak … nem élnek meg jól a fizetésükből, nyomorognak. …

… 14 éve semmi jele nincsen innovációnak. Ez a rendszer elhülyült. Akik ez ellen küzdenek azok hősök.

Egy rendszerrel állunk szemben, ha meg akarjuk őrizni a szabadságjogainkat, akkor ellen kell állnunk. Aki ellenáll, ők is hősök…”

 

 

dialogus_az_oktatasert202410 (12)

 

Radó Péter előadása után egy együttgondolkodásra hívták a jelenlévőket. Az volt a feladat, hogy mindenki hozzon létre egy jelzős szerkezetet, miután kapott egy papírlapot, amire egy szó volt ráírva.

Pl.: olyan a közoktatás, mint egy jó ebéd…

 

 

dialogus_az_oktatasert202410 (10)

 

 

Néhány elhangzott verzió: 

A közoktatás olyan, mint egy tökmagos pogácsa, száraz és az emberek torkán akad.

A közoktatás olyan, mint a széles mosoly, mert el akar rejteni mindent, ami fáj.

A közoktatás olyan, mint a széles mosoly, nevetséges, csak nem tudunk már rajta nevetni.

A közoktatás olyan, mint egy finom ebéd ígérete, de üres a tányér.

A közoktatás olyan, mint egy finom ebéd, ha emésztési problémáid vannak, mert ha megeszed bele betegszel, ha nem, akkor pedig űr marad benned.

 

 

dialogus_az_oktatasert202410 (11)

 

Majd a résztvevők azt kutatták, hogy milyenek az igazi hősök, egy feladatlap segítségével.

 

 

dialogus_az_oktatasert202410 (14)

 

A hőseink:

A TÚLÉLŐ az a hős, aki így is túlél, aki tud tűrni, aki abból főz ami van.

A LÁZADÓ az a hős, aki lázad, aki mondja a véleményét, lázít, próbálja másoknak is felnyitni a szemét, beszél az ügyekről, akár az aktív ellenállásig is elmegy.

A KREATÍV az a hős, aki kreatív megoldásokat keres, próbálkozik kitörni a rendszerből, kijátszani dolgokat, áthágni a merev szabályokat

 

Hol keressük a hősöket?

– a pedagógus hősök,  az oktatást segítő hősök,

– diákhősök,

– szülőhősök

… és még?

 

Beszélgessetek a hősökről:

Milyenek ők?

Néhány segítő kérdés:

– milyen hétköznapi álruhája van (tanár, kiugrott tanár, diák, fenntartó stb.)

– milyenek a fő viselkedési sajátosságai?

 

Ez hogyan segíti, hogy élhetőbb legyen a helyzet? 

– mi a szuper ereje?

– milyen gonoszt tud leghatékonyabban legyőzni?

– valójában mi ellen harcol?

 

Mi az az áldozat, amit feláldoz a győzelméért?

– mi a varázsmottója?

– mi a gyenge pontja?

– ki hasonlít hozzá egy másik univerzumból?

(Marvelltől a görög istenekig)

 

 

dialogus_az_oktatasert202410 (13)

 

Arról még nincs információnk, hogy mikor lesz a következő találkozó, ahogy kiderül, megosztjuk olvasóinkkal.

 

(Budaörsi Infó)

 

 

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.