Budaörs – “Csibehajtogatós” nyílt nap a Kesjár Csaba Általános Iskolában
- Budaörsi Infó
- 2013 március 13.
A Kesjár Csaba Általános Iskola (2040 Budaörs, Őszibarack utca 29.) március 11-én és 12-én reggel 8.00 órától 12.00-ig tartott nyílt napot. A tanodába április 8-9. között lehet majd beiratkozni. Simon Mária, az intézmény vezetője a lapunknak adott interjújában elmondta, hogy miért érdemes a szülőknek a Kesjár iskola mellett döntenie.
“Az iskola dolga, hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni, hogy felkeltse a tudás iránti étvágyunkat,
hogy megtanítson bennünket a jól végzett munka örömére és az alkotás izgalmára, hogy megtanítson szeretni, amit csinálunk, és hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.” – olvasható Szent-Györgyi Albert gondolata az intézmény honlapján. Az iskola 1988-ban épült és a 4. Sz. Gyakorló Általános Iskola néven kezdte meg működését. Fenntartója Budaörs Város Önkormányzata.
“Csibehajtogatós” nyílt nap a Kesjár Csaba Általános Iskolában
A március 11-én tartott nyílt napon Simon Mária tájékoztatót tartott a szülőknek, hogy pontos képet kapjanak az iskoláról, az óratervről, a tanárok rátermettségéről, a pedagógiai programról és a beiratkozás feltételeiről.
“Arról, hogy mit képzelünk, mit tartunk nagyon fontosnak, értékeinkről, eredményeinkről” – hangsúlyozta Simon Mária a szerkesztőségünknek adott interjúban, majd hozzátette: “mi úgy gondolkodunk, hogy akkor hívjuk meg a szülőket és a leendő tanítványainkat, amikor a gyerekek itt vannak az iskolában, hadd lássák, hogy milyen élet folyik itt. Ezért mi úgy is neveztük el, hogy nyitott iskola, nyitott ajtó.”
Amíg az igazgatónő a szülőkkel ismertette az intézmény működésének sarkalatos pontjait, addig a diákok az aulában foglaltak helyet, ahol több tanító néni is igyekezett a kedvükben járni. A leendő tanulók kiscsibét hajtogattak, színezőt festettek és mondókát tanultak, melynek vidám csengése a mi fülünkbe is hamar belemászott: “kotlós mama kotkodácsol,/lám, kibújtak a tojásból./ Csibéire büszke nagyon,/ masíroznak az udvaron.”
Az tájékoztatót követően az igazgatónő körbekísérte a szülőket az intézményben, akik szabadon beülhettek bármelyik órára. “Volt aki a 3. osztályba lesett be, volt aki a specialitásainkat nézte meg” – ecsetelte Simon Mária. “A szülők megismerhették az iskolánk életét, hétköznapjait, beleshettek az osztálytermekbe, tornaterembe, szaktantermekbe.”
Az igazgatónő kérdésünkre elmondta, hogy a budaörsi gyerekeken kívül a környéki településekről is jelentkeznek a budaörsi iskolákba, Biatorbágyról, Törökbálintról, Pátyról, Érdről, mint elmondta: többek között azért is, mert nagyon színvonalas képzést nyújtanak a budaörsi iskolák. Majd hozzátette, hogy sajnos a befogadóképesség véges, “Budaörs másik három iskolájában 3-3 osztályt indítanak, mi két osztállyal tudunk indulni. Igaz, tavaly hármat indítottunk, mert akkora volt a túljelentkezés, de azt is úgy tudtunk megtenni, hogy feláldoztunk egy szaktantermet érte, de most már nincs is mit feláldoznunk.”
Hogyan választják ki a gyerekeket?
Simon Mária beszámolója szerint az osztályok létszámát náluk nagyban befolyásolja a termek mérete, hiszen az intézményben csupán négy nagyobb sarokterem található, “amit tavaly 32-es létszámmal töltöttünk fel. Sajnos a középső termek jóval kisebbek, ami azt jelenti, hogy a törvény által előírt 25-27-es létszám a maximum, de ekkor is már faltól falig vannak a gyerekek. Ezek azok a tényezők, amelyek meghatározzák, hogy hány tanulót tudunk felvenni. “
A helyi iskolák elsősorban mindig a körzethez tartozó gyerekeket veszik fel, utána a budaörsi nem körzetes gyerekek kerülnek sorra, “végül pedig – ha még marad helyünk – , akkor vesszük fel a Budaörs környékén élőket.“
Mi történik akkor, ha egy külső körzetből jelentkező gyerek nem kap helyet a választott iskolában?
“Mindenképpen a mi körzetes gyerekeinket kötelességünk felvenni, tehát nekik be kell férni, ha más körzetből érkezik a jelentkező, de nem fér be, akkor a saját körzetében lesz helye.
Úgyhogy megoldódnak végül ezek a dolgok, csak egy kicsit bonyolultabbak. Eddig be kellett iratkozni a saját körzetes iskolába és utána a választott iskolába, ez nem volt rossz dolog. Jó dolog volt, mert a körzetes iskola nyomon tudta követni a saját körzetes gyerekeit.
Most már csak egyetlen helyre kell beíratni a gyermeket, méghozzá a választott iskolába. A saját körzetes gyerekeinknek a nyomon követése mindig az iskolának a feladata, ellenőrizni a névsort, beiratkozott-e mindenki, maradt-e hely neki, és csak utána felvenni a többieket.
Azoknak a diákoknak a szüleit határozatban értesítik majd, akik a választott iskolába nem kerülnek be, de helye van a körzetes iskolájában.” – így válaszolt kérdésünkre a Kesjár Csaba Általános Iskola igazgatónője.
Milyen érvek szólnak a Kesjár Csaba Általános Iskola mellett?
Simon Mária igazgatónő elsőként a szülők részéről elhangzó fontosabb érveket sorakoztatta fel. Elmondta, hogy mivel Budaörsön a Kesjár Csaba Általános Iskola a legkisebb ilyen jellegű intézmény, mindössze 400-430 hallgatója van, ezért egy nagyon családias légkört tudnak kialakítani az intézmény dolgozói, ami rendkívül szimpatikus a szülőknek.
Ezután az igazgatónő a tavaly felvételt nem nyert kisiskolások szüleinek fellebbezéseiben található érveket kezdte el sorolni: “nagyon fontosnak tartják az egészséges életmódra való nevelést. A Kesjár Csaba Általános Iskola egy bázisiskola, a Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet felkérésére évek óta vagyunk egészségnevelési bázisiskola. Nagy hangsúlyt fektetünk a helyes táplálkozásra, a mozgásra. Nem véletlenül voltunk eddig testnevelés tagozatos iskola, ugyan a tagozat kifutó rendszerben meg fog szűnni, de belépett helyette a mindennapos testnevelés.”
Simon Mária válaszában kitért a tanodában két éve bevezetett A vidám gyerekek 7 szokása életvezetési programra, “ami az országban mindössze két iskolában létezik. Egy Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében működő csengeri iskolában és itt, a budaörsi Kesjár Csaba Általános Iskolában. Ezzel a programmal a tehetséggondozásban, a felzárkóztatásban nagyon szép eredményeket lehet elérni. Az iskolába járó diákok eredményeit a honlapra mindig feltöltjük, így ott is megtekinthetőek.”
A budaörsi iskolák közül eddig az 1. Számú Általános Iskola és a Kesjár Csaba Általános Iskola bonyolította le nyílt napjait, márciusban betekintést nyerhetünk még a Herman Ottó Általános Iskola (március 22-én 9-12 óra között) és a Bleyer Jakab Német Nemzetiségi Általános Iskola (március 23-án 9-12 óra között) falai közé.
A szülőknek április 8-9. között kell meghozniuk a döntést, hogy melyik iskolának óvó szárnyai alá bízzák gyermeküket. Addig még van néhány hetük, mi pedig abban kívánunk segíti olvasóinknak, hogy akik nem tudtak részt venni az eseményeken, azok is betekintést kapjanak az egyes intézmények működésébe. Akik pedig jelen voltak, ők beszámolóinkon keresztül eleveníthessék fel az élményeket. Így nemcsak a döntés lehet egyszerűbb, de az iskolák összehasonlítására is remek alkalom nyílik.
(Budaörsi Infó – Porcsin Lívia)
facebook:
[…] cikkeink között megtalálják az olvasók az 1. Számú Általános Iskolában és a Kesjár Csaba Általános iskolában tett látogatásunkról készített beszámolónkat. Március 23-án pedig a Bleyer Jakab Német […]
[…] követően a Kesjár Csaba Általános Iskola rendezte meg nyílt napjait március 11-én és 12-én. Simon Mária, az intézmény vezetője a lapunknak adott interjújában elmondta, hogy miért […]