Kínaiak milliói gyászolják az Apple alapítóját
- Budaörsi Infó
- 2011 október 07.
Kínaiak ezrei zarándokoltak el az ország Apple boltjaihoz, tízmilliók írtak megemlékező sorokat mikroblogjukba, és a nagy információtechnológiai, távközlési szolgáltató cégek vezetői is nyilvánosságra hozták a maguk méltató, megemlékező mondatait Steve Jobsnak, az Apple társalapítójának halála alkalmából.
A világ legnagyobb online népességével rendelkező országban, ahol hamis Apple-áruházakat hívott életre a piac, és ahol a nem létező iPhone 5-öst is meg lehet kapni, a lapok internetes változatának címoldalára került a hallatlan népszerűségnek örvendő márka emblematikus figurájának képe. Kína-szerte ösztönösen megindultak az iPhone-, iPad- és Macbook-rajongók, -tulajdonosok az áruházakhoz.
Az amúgy is ritkán üres boltokban nagyobb lett a nyüzsgés, a pekingi Sanlitun Village bevásárlónegyedben lévő első kínai Apple-nagyáruház előtt elkerített emlékhelyet alakítottak ki, ahol Steve Jobs portréi mellett egy-egy szál virág, színes csokrok, kézzel írt üzenetek és almák láthatók. Utóbbiakból hiányzott egy harapásnyi.
A fényképezkedő, emlékező fiatalok életét valóban nagyban megváltoztatta az Apple, amelynek termékei – borsos áruk ellenére – szinte tömegcikknek számítanak Kínában. Az Apple idei harmadik negyedéves eladásai a “tágabb” Kínában, amelybe Hongkongot és Tajvant is beleszámítják, egy év alatt a hatszorosukra növekedtek, értékük elérte a 3,8 milliárd dollárt. A cég a múlt hónapban új áruházat nyitott Hongkongban és Sanghajban.
A Sina internetportál külön oldalt hozott létre Jobs tiszteletére, ahol például a Google China volt elnöke, Li Kaj-fu (Li Kaifu) Jobsot megszólítva azt írja, hogy termékei megváltoztatták a világot, gondolkodása egy generációra volt hatással. Az Apple-cikkek gyártója, a tajvani központú Foxconn 800 ezer embert foglalkoztat Kínában. Terry Kou (Gou) most hősnek nevezte Jobst, aki súlyos betegsége ellenére haláláig rendületlenül dolgozott.
A Sina Vejpo (Weibo), Kína legnagyobb mikroblog-szolgáltatójának oldalain a nap közepéig mintegy 35 millió bejegyzés született Jobs halálával kapcsolatosan; a megemlékezők képeket, videókat töltöttek fel, mécseseket ábrázoló fotókkal fejezték ki gyászukat. Volt, aki az Apple legújabb készülékének, az iPhone 4S-nek az elnevezését “iPhone for Steve”-nek “fordította le”.