Mindenki maradjon otthon! – Bakai Gyöngyi: Segédlet kamaszoknak és szülőknek a koronavírus idején
- Budaörsi INFÓ
- 2020 március 23.
(Budaörs, 2020. március 23. – Budaörsi Infó) A rendkívüli egészségügyi helyzet miatt erősen javasolt mindenki számára, aki csak teheti – az otthonmaradás. A Budaörsi Infó szerkesztősége úgy döntött, hogy a saját és szeretteink érdekében vállalt ideiglenes szobafogságra tekintettel a megszokott híradásaink mellett más módokon is elvisszük otthonaikba a híreket, tudnivalókat, de alkalomadtán némi szórakozást is. Online videó-sorozatunk mai adásában Bakai Gyöngyi a kamaszokról és a kapcsolatokról beszél két videóban. Az első videó a szülőknek, a második pedig a kamaszoknak szól! Tartsanak velünk!
Kérjük iratkozzanak fel YouTube-csatornánkra, Facebook-oldalaink és hírportálunk előtt elsőként ott érhetőek el a videóink.
ÚTMUTATÓ KAMASZOKNAK!
Bakai Gyöngyi: Kamaszok – kapcsolatok
Nem vagytok egyedül. Mi szülők, felnőttek, pedagógusok is küzdünk, de inkább kihívásként tekintünk ezekre a napokra, hetekre, mintsem kudarcra és félelemre.
Higgyétek el, hogy nagyon fontos most, hogy legyen egy napirendetek, ami még ha néha borul is, de mindenképpen iránymutató tud lenni a “hétvégi hétköznapok” világában.
Ha van napirend, akkor be lehet iktatni akár minden napra olyan tevékenységet, ami segíti a család életét is és a tieteket is. Például egy táblázatban lehet rendezni, hogy hétfőn a zoknis fiókot rakjátok rendbe, szerdán a könyvespolcot rendszerezitek, pénteken pedig online sütni tanultok. A heti egy recepttel egy egész repertoárt fel tudtok állítani a vírus elvonultáig, és ez akár egy olyan készséggé válik, ami egész életetekben hasznos lehet…
Ha van vagy megmarad egy rendszer az életetekben, az sokat segít az egyhangúság elviselésében, és új célok kitűzésében is.
A mindennapi testnevelésről se feledkezzetek meg! A punnyadás, csak a kis “hurkácskákat” gyarapítja, nem a testi erőtöket. Ha van lehetőségetek, akkor az udvaron játszhattok különböző labdajátékokat, csatlakozhattok online edzésekhez is. Ha erre nincs lehetőségetek, akkor a nyitott ablaknál tornázzatok minden nap reggel és este is!
Vezessetek naplót!
Ha rögzítitek a napjaitokat annak több haszna is lehet. Egyrészt ti magatok is látni fogjátok, ha visszaolvassátok, hogy mennyire egysíkúvá vált az életetek, és ez ösztönző hatású: tedd másként!
Másrészt, ha úgy érzitek visszanézve, hogy hú ez szuper, hiszen egy csomó olyan dolgot is csináltatok, amit eddig nem, és élvezitek is, új célok is keletkeztek, akkor ezeket osszátok meg a barátaitokkal, sporttársaitokkal, iskolatársaitokkal.
Ők is tudjanak inspirálódni belőletek. Aztán van egy hosszútávú célja is, hiszen később, sokkal később, amikor gyermekeitek, unokáitok lesznek, és ez a mai helyzet már csak történelem lesz, akkor a gyereketeknek, az unokáknak hiteles forrásuk is lesz a koronavírusos időkből.
Fejlesszétek a kreativitásotok!
Ahhoz nem kell kirándulni és elhagyni az otthonaitokat! A különböző színezők segíthetnek megpihenni, megnyugodni, ha már nagyon elegetek van mindenből.
Az online világ könnyen beszippanthat.
Higgyétek el, hogy a szülők tudják, most mire van szükségetek, és mennyi az az idő, amit minden negatív következmény nélkül ülhettek a számítógépek előtt.
A virtuális világ számtalan lehetőséget rejt magában, de könnyen magával is ránthat. Egy napra annyi éppen elég, ami házi feladatok elkészítéséhez és a barátokkal való kapcsolattartáshoz kell.
És még egy fontos dolog.
A nagyszüleitek (is) most karanténban vannak. Segítsetek nekik elviselni ezt a helyzetet. Hívjátok fel őket minden nap telefonon, ha van rá lehetőségetek – a nagyszülőknek is- videótelefonon beszélgessetek velük.
Meséljetek nekik, akár a reggeli vagy a vacsora mellé is kitehetitek a telefont, tabletet vagy a laptopot, hogy legyetek együtt, még ha virtuálisan is. Nekik nagyon sokat fog ez jelenteni.
ÚTMUTATÓ SZÜLŐKNEK!
Bakai Gyöngyi: Szülői segédlet – napirend….
Nagyon fontos, hogy legyenek keretek – legyen tanulóidő -, ami nem könnyű, hiszen a leckék nem egyszerre és sokszor nem is ugyanazon a platformon érkeznek. Mégis azt tanácsolom, hogy érdemes kiépíteni egy rendszert – csak az első lépések nehezek, utána már fog rutinból menni -, hogy összegyűjtve egyazon időben üljenek le a gyerekek leckét írni, tanulni. Ez azért is jó, mert az otthonról dolgozó szülő, ebben az idősávban tud dolgozni.
Legyen a napnak lezárása, hasonlóan, mintha ténylegesen iskolába kellene járniuk. Ez kisebbekkel lehet meseolvasás, ahogyan azt eddig is tették, nagyobbakkal közös olvasás vagy akár egy családi film megnézése.
Legyenek elkülönítve a hétköznapok a hétvégéktől… nem tudjuk, hogy meddig tart a járvány és bizony jó pár hétvégét fog érinteni. Hétvégén olvassunk, főzögessünk, sütögessünk együtt a gyerekekkel – persze lehet hétköznap is, de az jó, ha vannak olyan tevékenységek, amiket hétvégén csinálunk együtt, ahogyan azt tettük eddig is.
Legyenek játékidők! Ez most különösen fontos, hiszen a gyermekek csak virtuálisan tudnak találkozni a társaikkal, tehát gyakorlatilag ránk, szüleikre vannak utalva, csak ránk hagyatkozhatnak, mi tudunk most velük játszani is.
Kérjük meg a gyermekeket, hogy vegyenek részt aktívan a ház körüli teendőkben, legyenek részesei a napi feladatoknak is.
A testnevelési órák is hihetetlenül fontosak, hiszen mozgásra szükségük van a gyermekeknek. Akik kertes házban élnek, azok könnyebben meg tudják oldani a gyermekek meg- és átmozgatását, de akik emeletes házban élnek, azoknak is érdemes tornagyakorlatokat végeztetni a gyermekekkel és a szülőknek önmagukkal is a nyitott ablak mellett.
A gyermekeknek most jobban meg lehet engedni, hogy a közösségi média oldalain tartsák a kapcsolatot a barátaikkal, iskolatársaikkal. Nem árt egy jó szűrőprogram, hogy ne fussanak bele kéretlen tartalmakba, és az jó, ha már az internetbiztonság témakörét az iskolák feldolgozták, és ilyen alapokkal indulnak a gyermekek az online tér világába. Plusz a nagyszülőkhöz is jó, ha napi szinten valamilyen formában- telefon, messenger… kapcsolódnak.
Nehéz megállni, hogy a szülők, mivel most egyszerre kicsit pedagógusokká is váltak, hiszen jobbára ők tanulnak a gyermekekkel otthon, ne szóljanak bele a pedagógusok munkájába.
A gyermeket is összezavarják, hogy most kihez is idomuljon, kinek is tegyen a kedvére, plusz lehet, hogy a gyermeknek nem zavaróak azok a dolgok, amiket a szülő esetleg kifogásol. Tehát maradjunk meg a saját foglalkozásunknál, és segítsük annyira a gyermeket, amennyire igényli.
Nem a szülő dolga a tanulás, most sem. Ha elirányítottuk a gyermekeket, hagyjuk, hogy tegyék a dolgukat, ahogyan azt remélhetőleg tették eddig is.
(Budaörsi Infó)
facebook:
0 Komment