Időskori demencia: mit tehetsz ilyenkor?
- Budaörsi INFÓ
- 2018 július 01.
(Budaörs, 2018. július 1. – Budaörsi Infó/Kiszámoló) Nagyon sokan szembesülnek a ténnyel, hogy az idős hozzátartozóik kezdenek leépülni szellemileg és egyre nagyobb problémát jelent nekik a mindennapi élet, így a mindennapi pénzügyi élet is. Nem csak például az igazolványukat veszítik el rendszeresen, de a számlák befizetése, sőt a bevásárlás is egyre nagyobb gond lesz. Értelmetlen hiteleket vesz fel, rábeszélik mindenféle csodalámpára és egyéb átverések áldozata lesz.
Ilyenkor jelen(het)nek meg a csalók, akik mindenükből kiforgatják az idős személyeket, beleértve a lakásukat is. Ezek a csalók legtöbbször közeli rokonok vagy ismerősök, nem feltétlen vadidegen emberek. Gyakori, hogy szomszéd, bejárónő, ápoló az elkövető.
Az Egyesült Államokban minden ötödik 65 év feletti személy áldozatul esik pénzügyi átverésnek, évente 3-4 milliárd dolláros összkárt elszenvedve. Ebből csak minden 44. eset jut a hatóságok tudomására, mert az áldozat szégyelli a történteket. Egy szellemileg leépülő vagy leépült személynek az átlagnál még nagyobb esélye van, hogy csalók áldozata lesz. Különösen, hogy a memóriájukkal probléma van, gyakran nem is emlékeznek, kinek mit adtak, vagy kinek mit írtak alá. Mivel az emberek egyre tovább élnek, az Egyesült Államokban minden harmadik idős ember érintett a demencia vagy Alzheimer-kór valamilyen formájában.
(Csak az érdekesség kedvéért a felmérések szerint 53,3 éves korodban vagy a döntéshozásod csúcsán. Minél idősebb vagy, annál érettebb és megfontoltabb döntéseket hozol. Azonban 53,3 évesen megfordul a trend és az öregedéssel sajnos együtt jár az is, hogy átlagosan egyre rosszabb döntéseket hoznak az emberek. Persze ez csak az átlag, Warren Buffett köszöni szépen, még 80 felett is tud jó döntéseket hozni.)
Mit tehetsz ilyenkor, hogy valamennyire megóvd az idős rokonodat a csalásoktól és az időskori leépülés okozta anyagi problémáktól?
– Az első, hogy ne várj, amíg túl késő lesz. Amikor már mutatkoznak az első jelek (feledékenység, nehéz számolási készség, stb.), kezdj el intézkedni és beszélj a rokonoddal, amíg még megérti, mit miért szeretnél csinálni. Beszéld meg vele, hogy lehet, hogy hamarosan szüksége lesz segítségre. Kérdezd meg, hol tartja a pénzét, milyen formában, van-e bármilyen hitele, milyen egyéb vagyontárgyai vannak. Ne legyél szégyellős, lehet, hogy hamarosan már nem fogsz tudni vele beszélni ezekről a fontos témákról.
– Ha azt látod, hogy egyre rosszabbul kezeli a pénzügyeit, esetleg kérj külső segítséget. Egy külsős szakértőre néha jobban hallgat az idős személy, mint a saját fiára vagy lányára.
– Ha az idős személy egyedül él, magányosnak érzi magát, gyakran bizalmába fogad idegen embereket, hogy a magányát csökkentse. Ezért mindig érdeklődj nála, kivel barátkozik, kivel jár össze vagy van-e új ismerőse.
– Több telefonon be lehet állítani, hogy csak bizonyos telefonszámokról (például a telefonkönyvben szereplő számokról) jövő hívások csöngjenek ki. Ha ezt be tudod állítani, a telefonos csalókat és úgy általában minden marketinghívást le tudsz tiltani az idős személy telefonján. Így nem tudják 100 ezer forintos gyapjúpaplanra vagy egy felesleges tetőfelújításra rábeszélni őt. Ha a telefon nem tudja ezt alapból, keress rá a “Call blocker” appokra.
– Figyelj az apró jelekre és elszórt információkra. Eltűnt egy drága ékszere? Miért került anyagi problémába, amikor tegnapelőtt kapta meg a nyugdíját? Miért nincsenek befizetve a számlák? Miért akar ügyvédhez menni holnapután?
– Nézd át a bankszámláit, a bejövő leveleit, különös tekintettel a pénzügyi szolgáltatóktól érkezett leveleket.
– A bankszámláira vedd fel magad társtulajdonosnak, kérj SMS-t vagy push üzenetet minden költéséről. Egyszerűsítsd a portfolióját, minél kevesebb helyen van számlája, annál kevesebb problémát tud okozni a pénzkezelése. A legjobb, ha megszűnteted a számláit és a te neveden futnak tovább, bár sajnos semmi nem akadályozza meg, hogy ne nyisson új számlát bármikor. (Már ha nincs gondnokság alatt.)
– Gyakran gondot okoz az idős személynek a bevásárlás, a visszajáró kezelése és gyakran vásárol felesleges dolgokat is a beteg személy. Ezeken segíthet egy paypass bankkártya. Nincs PIN kód, nincs visszajáró és nem is tud egyszerre ötezer forintnál többet költeni. Ha nem tudja a PIN kódot, arra sem tudják rávenni, hogy pénzt vegyen ki az ATM-ből.
– Ha már késő és szükséges a helyzet súlyossága miatt, helyezd gondnokság alá, hogy ne tudjon egyedül rossz döntéseket hozni.
– A földhivatalban lehet kérni figyelmeztető SMS-t és e-mailt, ha valaki lekérdezi az idős rokon tulajdonlapját vagy bármilyen változás áll be a tulajdonlapon. (Hitelfelvétel, tulajdonváltás, stb.) Igen hasznos szolgáltatás, akár a saját ingatlanodra is érdemes megrendelni.
– Ha felvesz hiteleket az idős személy, nehogy kifizesd a hiteleit, a legeslegjobb, ha minél hamarabb felkerül a KHR listára, mint rossz adós, onnantól kezdve nem fog tudni új hitelt felvenni. Ugyanezen a listán ellenőrizd, nem szerepel-e valamilyen hitellel, amiről te nem is tudsz.
– Az Egyesült Államokban már van egy törvény tavaly óta, hogy a pénzügyi szolgáltatónak kérni kell egy megbízható személy nevét a számlanyitáskor. Ha az idős számlatulajdonos olyan műveletet akar végrehajtani, ami gyanúsnak tűnik (túl sok pénzt akar felvenni, minden vagyonát egy alapítványra akarja hagyni, stb.), a szolgáltatónak kapcsolatba kell lépnie a megbízható személlyel, hogy ellenőrizze, mennyire józan a döntés. Drukkolj, hogy legyen ilyen törvény idehaza is.
(Budaörsi Infó/Kiszámoló)
facebook:
0 Komment