Baleseti kisokos – Egy helyszínelő tanácsai a közlekedési balesetekre

Szabályosan közlekedsz? Odafigyelsz a többi közlekedőre, nem telefonálsz menet közben, óvatos vagy, ám mégis részese leszel egy balesetnek? Társasjáték ez, többszereplős a pálya, sok olyan tényező határozza meg biztonságodat, ami ellen nem tehetsz. Ha mégis megtörtént a baleset, hasznosítsd egy baleseti helyszínelő tanácsait! A leírásban sok lesz a “ha”, mérlegelni, dönteni kell. Van vezetői engedélyed, 17 éves elmúltál, felnőtt vagy, ez nem jelenthet gondot.

 

 

Az 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet, azaz a KRESZ szerint a “balesettel érintett jármű vezetője köteles a járművel azonnal megállni, a baleset folytán megsérült vagy veszélybe került személy részére segítséget nyújtani és az esetleges további balesetek elkerülése érdekében minden tőle telhetőt megtenni”.

Az ütközés utáni pillanatban testedet elönti az adrenalin, megijedtél. Húzd be a kéziféket, állítsd le a jármű motorját, nézz körül az autódban. Még kiszállás előtt győződj meg, hogy utasaid vagy te magad nem sérültetek-e meg.

 

Nem csak rajtad múlik, hogy baleset részesévé válsz-e.

Ha sérülést látsz, erős fájdalomra panaszkodik bárki, orvosi segítség kell. Mobiltelefonja ma már mindenkinek van. Te hívd a mentőt, ne várd meg, hogy majd más megtegye. Ne a férjedet, feleségedet vagy a gyerekedet tárcsázd egyből, ők most nem fognak tudni segíteni. Az időtényező miatt a segítségkérésbe ne tegyünk bele plusz láncszemet, a mentődiszpécser kérdezni fog, és ez alapján tudja a megfelelő kocsit a helyszínre irányítani. Ha „csak” egy végtagtörés a baleset eredménye, nem biztos, hogy a teljesen felszerelt minikórházat, a szuperképzett dokival kell a helyszínre irányítani.

 

Fontos: a sérültről adott pontos információ életet menthet!

Győződj meg járműved utasainak állapota felől, majd szállj ki, és a másik jármű vezetőjével, utasaival egyeztess az esetleges sérülés felől. Ha tűz keletkezik, valaki a járműbe vagy alá szorul, üzemanyag folyik, esetleg más veszélyes anyag került vagy kerülhet a szabadba, a tűzoltók riasztása is szükséges. Amennyiben a tűzoltói beavatkozás rendkívüli fontossággal bír, először inkább a 105-öt tárcsázd, a tűzoltók gondoskodnak a mentők riasztásáról.

A KRESZ szerint “ha a baleset halált vagy személyi sérülést okozott, a balesetről a rendőrhatóságot (a legközelebbi rendőrt) haladéktalanul értesíteni kell és a lehetőséghez képest gondoskodni kell a nyomok megőrzéséről; a helyszínt csak az intézkedő rendőr engedélyével szabad elhagyni”.

Amennyiben senki sem sérült meg, kezdj el megnyugodni; az autó csak egy tárgy, a testek jól vannak, ez a legfontosabb! Agyad kapcsold a következő sebességbe, szükség lesz rá, mert valószínűleg vita lesz a felelősség kérdésében.

Egyelőre ne foglalkozz a forgalommal, amíg áll, addig nem lesz újabb baleset. Szedd össze a gondolataidat, rakd össze, milyen közlekedési szituáció vezetett a balesethez.

Ha tudod magadról, hogy hibáztál, legyél korrekt! Ismerd el a felelősséged, a vétlen félnek ne okozz további kellemetlenséget! Ha úgy érzed, vétlen vagy, tedd fel a kérdést magadnak, „hogyan tudom ezt bizonyítani?”

És akkor elméletezzünk egy picikét. Milyen lehetőség áll rendelkezésedre, amivel az igazadat be tudod bizonyítani? A járművek helye, helyzete. Az azokon lévő rongálódások. Az úttesten lévő nyomok (féknyom), anyagmaradványok (leszóródott festék, törmelék). Résztvevők, tanúk nyilatkozata. Fénykép, videofelvétel (fedélzeti kamera, térfigyelő).

 

Fotózd le a nyomokat is!

Tehát ne állj félre egyből a járműveddel. 2015-öt írunk, akár fényképezz a telefonoddal! Nem, ne szelfit, és ne is csak a járműveken lévő törés-zúzást fotózd makróban, hanem a helyszínt, a járművek helyzetét. Helyezd el a térben a járműveket, látszódjon, melyik honnan jött, és az is jól kivehető legyen, hogy jelenleg a forgalmi sávokhoz képest hogyan helyezkednek el.

Fotózz, de ne üttesd el magad! Ha van láthatósági mellény a kocsidban, vedd fel!

Keress tanút! De ne egyetlent. Száz tanút, ezret… Azért előtte jó, ha tisztázod, hogy az illető a TE tanúd-e. Azt látta, ami történt, és az érdekedben fog tanúskodni. Ha a tanú nagyon el akar menni, ne vívj vele. Kérd el a nevét és a telefonszámát. Nem kell személyi szám, személyiigazolvány-szám, meg lábméret, meg anyja neve. Egy telefonszám, ahol el lehet őt érni…slussz.

Ha tiszta, hogy ki a hunyó, akkor nagy az öröm, már csak a baleseti bejelentő kitöltése van hátra. Ugye van nálad? A biztosítódtól ingyen beszerezhető. Igaz önátírós, de tegyél közé egy indigót, majd tedd az egészet egy kemény fedelű mappába, és suvaszd a kesztyűtartó mélyére, ahol jó esetben évekig fog heverni érintetlenül, de ha kell, kéznél van.

Ha vita van, hogy ki okozta a balesetet, rendőri intézkedést kell kérni. Amennyiben piszkosul áll a forgalom, a járművek helyzetének rögzítése (tudod, sok-sok fotót már készítettél) után félreállhatsz. De ne feledd, ha sérült van, senki nem mozoghat az autókkal a rendőr engedélyéig! Ha csak a járműved baleset utáni helyzete bizonyíthatja az igazadat, és nem tudsz fényképeket készíteni, szintén maradj a járművel, ahol vagy.

Rendben, jön a rendőr, és akkor mi van? Miután megérkezett a hatóság, két mederben folyhat tovább az esemény:

1. A rendőrrel való eszmecsere hatására valamelyik fél elismeri a felelősségét. Ekkor a rendőr kiállít egy igazolást a balesetről, melyet a biztosító felé kell bemutatni. Ezen a papíroson rajta van az is, hogy további rendőri eljárásra nem kerül sor. Ez egy jó hír, az már kevésbé, hogy az igazoláshoz a felelős járművezető kapni fog egy helyszíni bírságot. Szép csekkel, rajta csinos összeg, melyet nem a rendőr talál ki hasraütés-szerűen Adott szabálysértéshez adott összeg tartozik. A baleseti bejelentőt a rendőr által kiállított igazolástól függetlenül célszerű kitölteni. A baleseti bejelentőn osztott felelősség nem lehet. A rendőr azonban adhat simán két csekket, ha mindkét járművezető szabálytalansága hozzájárult a baleset bekövetkezéséhez.

2. Ha a résztvevők a rendőr előtt sem tudnak megegyezni, feljelentés irányába megy a történet. Ekkor a résztvevőkkel a rendőrök kitöltenek egy jegyzőkönyvet, és az ügy a szabálysértési előadó asztalára kerül.

 

A lehetséges végkifejletek:

– ha megállapítható, hogy ki szegett KRESZ-szabályt, akkor az adott járművezetőt hozza ki felelősnek a szabálysértési előadó. Ekkor a vétlen fél is megkapja a határozatot, amivel mehet a biztosítóhoz, és a másik fél biztosítására rendezik a keletkezett kárt;

Mindent nem lehet kimagyarázni (Fotó: Kis-Guczi Péter)- ha mindkét járművezető szabályszegése megállapítható, akkor mindketten büntetést kaphatnak. A gond ilyenkor az, hogy a biztosító nem fog fizetni egyiküknek sem;

– ha a vizsgálat során nem állapítható meg, melyik járművezető szegett szabályt, akkor megszüntető határozat a vége. Ebben az esetben sem fizet a biztosító, mindenki viseli a saját kárát.

Természetesen mindhárom esetben meg lehet fellebbezni a határozatot, és ekkor már a bíróság fogja másodfokon vizsgálni az ügyet.

Akkor most álljunk meg egy pillanatra, és tegyük fel a következő logikus kérdést: mi lehet a megoldás, ha nem tudod bebizonyítani, hogy a baleset úgy történt, ahogyan, mert mondjuk, a másik járműben hárman ülnek, és egyfélét adnak elő, a te elmondásoddal ellentétest? Mi van akkor, ha:

– félreálltatok, vagy a járművek helyzete egyébként sem bizonyító erejű;
– a rongálódások alapján sem lehet igazságot tenni;
– nincs tanúd, tehát 3:1 arányban az idegen fél vezet;
– nincs fedélzeti kamerád, sem térfigyelő a környéken?

Akkor szerinted hogyan jársz a legjobban?

Lehet játszani az igazság bajnokát: “de hát nem úgy történt, és értse meg, biztos úr…”, ám abban az esetben, ha nem lehet bizonyítani az igazadat, költségkímélőbb a baleseti bejelentő kitöltése, függetlenül attól, hogy vétkes voltál vagy sem, mert nem tudsz az adott helyzetből jobban kijönni. Ergo, használj fedélzeti kamerát. 20 ezer forint körül már egészen jókat lehet beszerezni.

És mi történik, ha te látsz egy balesetet? Állj meg, menj oda, tanúskodj, segíts! Fordított helyzetben te is örülnél ennek.

 

(Forrás: langlovagok.hu/Vörös László)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.