Parkolózónán kívül és belül Budaörsön
- Budaörsi Infó
- 2015 június 04.
(Budaörs, 2015 június 4. – Budaörsi Infó) A Budaörsön bevezetett új parkolási rend túljutott az első hónapos próbaüzemen, és folyó hónap elsejétől hatóköre kiterjesztetett a Károly király utca Szabadság út–Baross utca közötti szakaszra és a Nefelejcs közre is. A Szabadság út, Petőfi Sándor utca és Clementis utca körforgalmáig húzódó elsődleges parkolási zóna elrendelésének oka az érintett parkolóhelyek túlzsúfoltsága, ami a helyben lakók otthona, illetve a lokális vállalkozások megközelíthetőségét akadályozta immár évek óta.
Egy hónap nem elég idő, hogy tényszerű megállapításokat lehessen a rendelet hatékonyságáról hozni, de éppen elég ahhoz, hogy a kikönyöklő hiányosságok és a váratlanul látványos eredmények, tehát a szélsőségek szemmel láthatóak legyenek. Ezen okból kérdezett meg a Budaörsi Infó két lakost az új parkolási rendről, közvetlen és közvetett érintettségük okán.
Egy szürke személygépkocsi másodszor suhant el mellettünk a parkolózóna közvetlen közelében elhelyezkedő Szakály Mátyás lankás utcájában, mikor a hozzánk közel eső egyetlen szabad, térkővel burkolt parkolóhelyre beállt. Vezetőjét kiszállásakor megkértük véleményezze az új szabályozást, mint olyan érintett, aki az utca alsó végén ugyan látja az új analóg óralapot ábrázoló táblát a körforgalomnál, ámbár még a hatályának kiterjesztésében sem szerepel a Szakály Mátyás utca.
A munkahelyéről hazatért, névtelenséget kérő fiatalember első arcrezdüléséből semmilyen pozitív érzületet nem lehetett kiolvasni, amikor meglehetősen savanyúan közölte, hogy semmi jóra nem számít, ugyanis amióta a környéken felújították az infrastruktúrát (ez 2005-ben történt – a szerk.), csak azt látta, hogy hiába épül ki több parkoló, egyre kevesebb lett a szabad hely. Amíg a régi posta működött (Clementis utca körforgalmának sarkán), addig csodaként tekintett arra a ritka pillanatra, amikor a házuk előtt tudott a gépkocsijával megállni hétköznap, mivel a postára igyekvők előszeretettel álltak be a házuk elé és az utca teljes hosszában, hiszen a Templom téri halszálka részekben a nap érdemi részén képtelenség szabad helyet találnia bárkinek is. Ilyenkor főleg egy órán belüli volt a gépkocsik cserélődése, és csak a véletlenen múlt, hogy a család minden járműve a ház előtt tudjon együtt állni.
Amikor elköltözött a posta, ezek az utcában ismeretlen vándorjárművek is eltűntek, de nem tartott sokáig a megkönnyebbülés, ugyanis újfajta várakozóval verte meg az utcát a sors, és ezt a január elsejével bevezetett M1/M7 autópályák közös bevezetőszakaszának a fizetőssé tételének tulajdonítja. Természetesen csak akkor tudatosult a családnál az új kihívás, amikor a saját autók helyére elkezdtek megjelenni a többnapos várakozók. Ezek a járművek hétfő kora reggel érkeznek, és péntek estig meg se moccannak. A P+R parkolónak tekintett Szabadság úti szerviz utak várakozói nagyjából a munkanap aktív óráiban foglalták csupán a helyet, de ezek a több naposok láthatóan itt hagyják teljes munkahétre a kocsit, elmennek a dolgukra – talán a fővárosba –, és a hétvégére visszaviszik azt a küldő településükre. Biztosnak érzi, hogy nem helyiekről van szó, ugyanis a szomszédok is észlelik a jelenséget, és senki sem ismeri se az autókat, se a tulajdonosaikat.
Jelenleg két-három ilyen várakozót tart szemmel a környék, és nagyon félő, hogy mivel kimaradt a Szakály Mátyás a bővítésből, a napi várakozók is hozzájuk fognak vonulni. Mert ugyebár ami egyszer bevált, arról nehéz leszoktatni az embert, és bizonyára gazdasági oka van annak, hogy a fővárosi dugó feszültségei, a feleslegesen elpöfékelt üzemanyag, a korlátozott parkolás és hozzá az újabb matricaköltség a legközelebbi településen hagyatja az autót az emberrel, amíg olcsóbban kijön a tömegközlekedéssel.
– Most, hogy június elsejétől új részeken vezetik be az óramutató tologatást, kerek egy hetet kaptunk felkészülni az átparkolókra. Ma még az újdonság varázsa folytán bírságolják a tájékozatlant, aki szembesülve a szigorítással, más, zónán kívüli, közeli utcákra fognak átszokni. Remélem, nem így lesz, de jobb félni, mint megijedni.
Sz. Erzsébet a parkolózóna központi részében lakik, pontosan a két körforgalom között. Kérdésünkre, miszerint látható-e bármilyen változás az új parkolási rend bevezetése óta, visszafogottan és szűkszavúan válaszolt, de az összbenyomást pozitívnak érzékeli. Szerinte a tárcsás idő előtt inkább reggel 7 és 8 óra között volt hallatlan a forgalom, ezt a munkába igyekvők és a gyermeket az óvodába kísérő szülőknek tulajdonítja.
Átlagos hétköznap délután 6-ig vadászni kellett a parkolóhelyet annak is, aki haza szándékozott jönni, és kétszer sosem lehetett ugyanott megállni egymás utáni alkalmakkor – közli egyhangúan, majd folytatja. Hétvégére és az ünnepnapokra viszont látványosan kong az ürességtől minden szerviz út és a Szabadság út közvetlen parkolósávja, a kontraszt igen látványos egy vasárnapi és egy hétfői késő délelőtt között. A közeli pénzintézetekhez tartó kuncsaftok sokszor tesznek tiszteletköröket, mert nem találnak helyet, néha a megállást tiltó felfestésre álltak, addig, amíg az ATM automatákat használják.
Amióta kiépítették a szerviz utakat, azóta nagyobb a kereslet a parkolóhelyekért errefelé, ritkán tudok parkolni hétköznap csúcsidőben itt, amikor haza jövök, és ha nagyon távol találok csak helyet, este indíthatom be újra az autót és állhatok a házunk elé, hogy reggel ne kelljen sokat vándorolnom érte. De nem vágyakozom vissza a régi időkbe, nagyon civilizált és kulturált lett a környék a nagy autótömeg ellenére – jegyzi még meg Erzsébet.
A tárcsást nem tartja a leghatékonyabb megoldásnak – férje első alkalomkor a két óra várakozás lejárási idejét adta meg az óramutatón és ezért magyarázkodnia kellett a közterületeseknek –, de a fővárosban található parkoló masinákat sem látná jó szívvel, mert velük elveszítené a környék a kisvárosias jellegét.
Fokozatbecslésbe nem bocsátkozott, de Erzsébet szerint látható javulás állt be a zóna bevezetése óta a helyi parkolásban. Már nem szükséges karikáznia a szerviz utakon keresztül, hogy szabad helyre leljen, de azért nem tűnt el a forgalom, se a tumultus a kritikus időszakokban.
Nem hiszi, hogy felhagytak volna a nem helyi érdekeltségű várakozók a rossz szokásukkal, inkább csak pár utcával arrébb gurultak, ahol nem korlátozzák a parkolási időt. Örül a várakozási hozzájárulásnak, de matricának még jobban tenné ezt, mert az praktikusabb, mint az a A/5-ös papír, amelyről napfény hatására felszívódik a tinta, és sok helyet foglal a műszerfal fölött, ahonnan a szélvédőről is visszatükröződik. De reméli, hogy ez csak átmeneti jelenség, hiszen minden nagy dolog kis lépésekkel kezdődik.
(Budaörsi Infó)
facebook:
0 Komment