Játék az életrajzzal
- Budaörsi Infó
- 2013 október 21.
Ha egyedül vagyok egy szobában, akkor ember vagyok.
Ha bejön egy nő, akkor férfi lettem.
És annyira vagyok férfi, amennyire nő az, aki bejött a szobába.
Karinthy Frigyes
Az új igazgatói nomenklatúrával nemrég felállt Budaörsi Latinovits Színház első három bemutatójának a legkomolyabb darabját október 19-én izzították be, Max Frisch svájci drámaíró tollából származó Játék az életrajzzal címen. Míg A kaktusz virága zenés vígjáték műfajban, az R & L, avagy a mágusok birodalma mondjuk úgy, ifjúságiban tevékenykedik, addig a helvét eredetű a tragikomédiát kísérti.
Kísérti, mivel ez az a műfaj, amit igencsak nehéz megérteni; mivel maga az összetett szava is oximoron: két ellentétes értékrend, úgymint a drámai komolyság és a könnyed szórakoztatás keveredik egymással, de sosem homogenizálódik, akár az olaj és az ecet. Sírva nevetni lehet, de felváltva kacagni és elszomorodni aligha.
A rendező és dramaturg éppen ezért felhasználva a szerző építészmérnöki múltjának szellemiségét, megpróbálta ellenállás nélkül feldolgozható struktúrába építeni a komoly eszmei tartalommal, már-már filozófiai szintre emelt mondanivalóval bíró történet humor-potenciáit. A második felvonásban már senki sem kockáztat a szecesszió mezsgyéjére lépni, ezért a szellemesség felbukkanása az első részben történik öntudatosan, és kórházi ágyon ül; de az igencsak régmúlt időket idéző clown szerepkör is felbukkan egy házvezetőnő alakjában.
Mi más is lehet egy tragédia magva, mint maga a párkapcsolat? Ez esetben egy házasság megszokott hátulütői, úgymint a kezdeti szenvedély kifáradása, a bizalmatlanság szárba szökkenése, az időben elkopó figyelmesség. De a darab ideje igencsak plasztikus, hiszen alternatívák kusza halmaza adja a tér-időt, ahol megadatott mindkét félnek, hogy ott kezdje elölről az életrajzát, ahol neki éppen tetszik. És itt van a kutya elásva: minden újrakezdésnél választásra vagyunk kényszerítve, hogy eltérünk-e a már megtörténttől, vagy megváltoztatjuk a magatartásunk formáját, amely az előbbibe vonszolt. De sosem vagyunk rá eléggé felkészültek.
Van-e az életrajznak kötelező ereje? Ami számunkra jelentéktelen eseménynek tűnt, másnak sorsfordító cselekedet lehetett. Nem egyedül élünk a világban, és az életszálak összefonódnak, még ha a választás személyes dolog is, a szoros szálak okán akár az egész világ menetét is megváltoztathatja. A pillangó-effektus kikacsint, nem is szükséges elismert filozófusokat szajkózni ennek igazolásához. Ludwig Wittgenstein mindenesetre kikérné magának, hogy neve csupán azért hangozzon el egy színdarabban, hogy valódiság érzést adjon a nézőnek, vagyis mihamarabb veszítse el a nézői öntudatát. De a bölcseleti túltengés, mint a pipázás megjelenítése a szerző kedvteléseinek ártatlan nyoma. A rendszeres dohányzás a színpadon pedig a rosszmájúság tanácsát neveli ki, miszerint a nemzeti dohánybolt karikás logója nyugodtan kivirágozhatna a darabot ajánló prospektusokon.
A darab szinte organikus eleme a negyedik fal áttörése, vagyis a szereplők kitekintése a színpadról a nézőtér felé, amiben egy beépített színész aktívan kiveszi a részét. Ez a figura a történet mágusa, hiszen mint egy rendező vagy jegyző, általa válhat valóra a szereplők térben és időben való fesztelen utazása. Ezt-már-ismerjük-érzés támadhat a veterán színházba járónál, hiszen Goethe Faustja, mint előkép, vagy a magyar szívünkhöz közelibb Madách Luciferje jóval mélyebben kiaknázta a karakterben rejlő potenciálokat. A sors megváltoztathatatlanságának dilemmája szintén megbicsaklik az eredetiség kavicsán, hiszen jóval korábbi szerzőnél is megjelent már, például H.G. Wells időgépe szintén e témakör köré épült. Mindazonáltal Max Frisch egyik utolsó, szinte ismeretlen drámája nemcsak, hogy nem kavics, hanem egyenesen aranyrög.
A Játék az életrajzzal tipikusan az a fajta mű, amely nem igényel emberfeletti teljesítményt a díszlettervezőktől, éppen ezért sokat igényel a színészektől, hogy a legkevesebb tárggyal a legnagyobb élményt nyújtsák, amit hibátlanul foganatosítanak. Mivel ezt teljes mértékben abszolválják, minden egyes résztvevőt körüllengi a profizmus aurája, ami egyáltalán nem magától értetődő a művészvilágban, ahogy sokan hiszik. Mindenesetre Budaörs hálás lehet, hogy ismét minőségi előadással kényeztetik a színpadát, és Mezei Léda személyében egy ismerős színművészt láthat, aki Tamási Áron Énekesmadarában már tavaly is bizonyította rátermettségét. A ’nyelveken szólás’-ra azonban most is érdemes felkészülni, hiszen ebben a darabban sem mindig magyarul csendülnek fel a dialógusok, akár az R & L, avagy a mágusok birodalmában.
Adams
facebook:
0 Komment