2011. FILMÖSSZEFOGLALÓ – A király beszéde, Az élet fája, a Melankólia az év nagy filmsikerei
- Budaörsi Infó
- 2011 december 31.
A király beszéde, Az élet fája, a Melankólia szerepeltek az óév nagy filmsikerei között, meghatározó téma volt Irán, nem várt fogadtatásban részesült egy fekete-fehér némafilm, a The Artist és nagy sikert aratott Tarr Béla filmje, A torinói ló.
Múlt és jelen vívott meg egymással január 14-én a Golden Globe-díjakért: A király beszéde című történelmi dráma, illetve a Facebook születéséről és előretöréséről szóló film, A közösségi háló volt a Hollywoodba akkreditált külföldi tudósítók két favoritja. A legjobb drámai játékfilmek között végül utóbbi diadalmaskodott, és elnyerte a legjobb rendezésért, forgatókönyvért és filmzenéért járó elismerést is.
A legjobb drámai színésznőnek járó díjat az akkoriban épp anyai örömök elé néző Natalie Portman kapta a Fekete hattyúban nyújtott alakításáért. A legjobb színész ugyanebben a kategóriában Colin Firth, A király beszédének főszereplője lett. Musicalvígjáték kategóriában Annette Bening A gyerekek jól vannak főszerepéért kapta meg a legjobb színésznőnek díjat, a film kiérdemelte vígjáték kategóriában a Golden Globe-ot. A musicalvígjáték alkotások legjobb férfi főszereplője Paul Giamatti lett a Barney’s version című filmmel. A harcos című film duplázott: a két legjobb mellékszereplőnek járó díjat Christian Bale, illetve Melissa Leo vihette el. Cecil B. DeMille-életműdíjjal jutalmazták Robert De Nirót. A külföldi filmek közül idén a dán Egy jobb világ kapta a Golden Globe-ot.
Az idei díjátadó minden eddiginél ragyogóbb volt: a csillárok mellett 30 ezer Swarovski-kristály is gondoskodott a ceremónia helyszínéül szolgáló Beverly Hilton Hotel báltermének csillogásáról, vagyis mintegy 1360 kilogrammnyi kristály érkezett Ausztriából a gálára.
Los Angeles után Berlinre figyelt a filmvilág: a német főváros világhírű filmfesztiválján a nemzetközi zsűri nagydíjával, Ezüst Medvével tüntették ki Tarr Béla filmjét, A torinói ló című alkotást. A legjobb filmnek járó Arany Medve-díjat iráni mű, a Nader és Simin – Egy elválás története kapta, a rövidfilmek között egy iPhone-készülékkel forgatott mű diadalmaskodott. Utóbbi kategóriában a magyar Kárpáti György Mór munkája, az Erdő is versenyben volt a fődíjért.
A torinói ló – Tarr rendezői búcsúja – a Nemzetközi Filmkritikusok Szövetsége, a FIPRESCI fődíját is elnyerte a Berlinalén. Aszgar Farhadi iráni rendező munkája az arany mellett két Ezüst Medve-díjat is kapott, a film női szereplőit jutalmazták a legjobb női szereplőnek járó díjjal, a férfi szereplők mezőnyében a Nader és Simin férfi szereplőgárdája kapott Ezüst Medve-díjat. A rendezők között Ulrich Köhlert, a Schlafkrankheit (Álomkór) című német film alkotóját tüntette ki Ezüst Medvével a zsűri.
Irán – nem csak a nyertes film miatt – az egész filmfesztivált “uralta”: üres szék jelképezte a zsűri hiányzó tagjának, az Iránban rendszerellenes propagandatevékenység címén elítélt Dzsafár Panahi rendezőnek a hiányát. Panahi mellett szimpátiatüntetéseket tartottak, felhívásokat tettek közzé.
“Tarolt” A király beszéde az Oscar-gálán február végén: a brit mű kapta a legjobb filmért járó elismerést és további három aranyszobrot is begyűjtött: a legjobb férfi főszereplőként Colin Firth, a legjobb rendezőként Tom Hooper, a legjobb eredeti forgatókönyvért pedig David Seidler vehette át a díjat. A legjobb női főszereplő Natalie Portman lett a Fekete hattyúban nyújtott alakításáért.
A közösségi háló alkotógárdája három Oscarral gazdagodott: a legjobb adaptált forgatókönyv szerzőjeként Aaron Sorkint ismerték el, de jutalmazták a filmet a legjobb vágásért és a legjobb filmzenéért is.
A legjobb női mellékszereplő Melissa Leo, a legjobb férfi pedig Chistian Bale lett. Mindketten A harcos szereplői voltak. A Toy Story 3 a legjobb animációs filmnek, valamint a legjobb betétdalért járó elismerést söpörhette be. Az idegen nyelvű filmek közül az aranyszobrot az Egy jobb világ nyerte el Dániából. Életműdíjat kapott Kevin Brownlow filmtörténész, Francis Ford Coppola producer-rendező, Jean-Luc Godard rendező és Eli Wallach színész.
Amerikai versenyfilmnek, Terrence Malick Az élet fája című alkotásának ítélte a Robert De Niro vezette zsűri az Arany Pálmát a 64. Cannes-i filmfesztiválon május végén. Terrence Malick ritkán forgat, negyvenéves pályafutása ellenére Az élet fáj csak az ötödik játékfilmje, amelyet rendezőként jegyez. A remeteként ismert rendező nem jelent meg a díjátadón, az Arany Pálmát producere vette át Jane Fonda amerikai színésznőtől.
Az Arany Pálma után a második legjelentősebb díjat, a zsűri nagydíját megosztva kapta a török Nuri Bilge Ceylan Volt egyszer egy Anatólia és a fődíjat korábban már kétszer is elnyert belga Jean-Pierre Dardenne és Luc Dardenne Srác a biciklivel című drámája. A délfrancia városban bemutatkozott Till Attila rövidfilmje, a Csicska.
A dán Lars von Trier Melankólia című filmjében nyújtott játékáért az amerikai Kirsten Dunst kapta a legjobb női alakítás díját. A film sajtótájékoztatóján a nácizmus iránti szimpátiáját hangoztató rendezőt persona non gratának nyilvánította a fesztivál vezetősége, de a kritikusok által méltatott alkotás a versenyben maradhatott. A legjobb férfi alakítás díját a francia Jean Dujardin érdemelte ki Michel Hazanavicius The Artist című fekete-fehér némafilmjének főszerepében nyújtott játékáért.
A Joseph Madmony rendezte izraeli játékfilm, a Restoration kapta Karlovy Varyban a 46. nemzetközi filmfesztivál fődíját, a Kristályglóbuszt. Közép-Európa egyetlen A-kategóriás seregszemléjét. A versenyfilmeket értékelő nemzetközi zsűri élén Szabó István magyar filmrendező állt, a 12 versenyfilm közül a Cigány című szlovák-cseh film külön elismerést kapott a nemzetközi testülettől. A filmet Martin Sulík rendezte.
A legjobb férfi színészi alakításért David Morse amerikai, a női
alakításért pedig Stine Fischer Christensen dán színésznő kapott hivatalos elismerést, Kristályglóbuszt. A legjobb rendezőnek járó díjat Pascal Rabaté francia rendező kapta a Tengerre Franciák! című alkotásért.
Alekszandr Szokurov orosz rendező Faust című filmjét díjazták a legjobb alkotásnak járó Arany Oroszlánnal a 68. velencei filmfesztiválon, ahol a legjobb színész Michael Fassbender, a legjobb színésznő a kínai Deanie Ip, a legjobb rendező pedig a szintén kínai Caj Sang-csün lett.
Szokurov filmje ugyan megosztotta a kritikusokat és a közönséget, a Darren Aronofsky vezette nemzetközi zsűri mégis azt találta a legjobbnak. Orosz alkotást eddig egyetlen alkalommal jutalmaztak Arany Oroszlánnal a világ legrégebbi filmfesztiválján, 2003-ban Andrej Zvjagincev rendező Vozvrascsenyije (Visszatérés) című műve diadalmaskodott.
Fassbender a fesztiválon nagy tetszést arató Steve McQueen brit rendező Shame című filmjében nyújtott alakításáért kapta a rangos
elismerést. A legjobb női főszereplő Deanie Ip (Deanie Yip) kínai színésznő lett A Simple Life című filmből. A 63 éves hongkongi művészt Keira Knightley és Kate Winslet mellett emlegették a lehetséges befutók között a Coppa Volpira.
A nemzetközi zsűri különdíjjal, Ezüst Oroszlánnal jutalmazta Emanuele Crialese filmjét, a Terraferma című olasz menekültdrámát, amelynek egyik főszerepét egy évekkel ezelőtt az olasz partoknál lezajlott menekültdráma túlélője játssza.
A legjobb rendezőnek járó Ezüst Oroszlán-díjat a meglepetés versenyfilm, a People Mountain People Sea című dráma alkotója, Caj Sang-csün (Cai Shangjun) vehette át, míg a legjobb forgatókönyvért az Alpis című görög alkotás szerzőit, Eftimisz Filipput és Jorgosz Lantimoszt díjazták.
A háború dúlta Libanonban játszódó Where Do We Go Now című keserédes vígjáték nyerte a Torontói Nemzetközi Filmfesztivál közönségdíját. A kanadai fesztiválon a nemzetközi produkciók szakmai zsűri előtt nem versenyeznek egymással, a nézők szavazatai alapján születik meg a győztes. A libanoni-kanadai rendezőnő, Nadine Labaki feminista alkotása falusi asszonyokról szól, akik arra akarják rábírni forrófejű férjeiket, hogy hagyjanak fel a vallási háborúskodással, ami a keresztények és muzulmánok között dúl. Libanon ezt a produkciót nevezte az idei legjobb idegen nyelvű film Oscar-mezőnyébe.
Három jelöléséből egyet sem váltott díjra Tarr Béla munkája, A torinói ló az Európai Filmdíjak december elején rendezett átadóján Berlinben, ahol Dánia kapta a legtöbb díjat, a legjobb film Lars von Trier munkája, a Melankólia, a legjobb színésznő Tilda Swinton, a legjobb színész pedig Colin Firth lett.
Tarr Béla műve a legjobb rendező, a legjobb operatőri munka és a legjobb zene kategóriájában jutott a jelöltek közé. Az Európai Filmakadémia (EFA) mintegy 2500 tagjának szavazatai alapján a rendezői díjat Susanne Bier vehette át az Egy jobb világ című alkotásáért. Az operatőrök Carlo di Palma díját Manuel Alberto Claro kapta meg a Melankólia című filmért, a legjobb filmzenéért járó szobrot pedig Ludovic Bource vitte el a The Artist című fekete-fehér némafilmhez írt művével.
Lars von Trier filmjét összesen nyolc kategóriában jelölték, ezek közül hármat hódított el. A dán rendező cannes-i botránya után visszavonult a nyilvánosságtól, így nem vett részt a ceremónián, helyette felesége, Caecilia Holbek vette át a női alakot formázó ezüst szobrot.
Tilda Swinton a We Need to Talk About Kevin című drámában, míg Colin Firth A király beszéde című történelmi filmben nyújtott alakításával érdemelte ki az Európai Filmakadémia díját 2011-ben. A brit színésznő nem volt jelen a gálaesten, győzelme kisebb meglepetésnek számít, sokan a Cannes-ban jutalmazott Kirsten Dunst, a Melankólia című film főszereplője győzelmére számítottak.
Vastaps és álló ováció közepette “meglepetés” életműdíjat vehetett át a 86 éves Michel Piccoli francia színész, a Van pápánk! című film főszereplője, Stephen Frears brit rendezőnek pedig Anouk Aimée színésznő adott át az életműve előtt tisztelgő díjat. Az világ filmművészetében az európai film képviselőjeként véghezvitt munkájáért díjjal ismerték el Mads Mikkelsen dán színészt. A koprodukciós filmgyártást jutalmazó díjat kapott Mariela Besuievsky.
A dokumentumfilmek mezőnyében nem született meglepetés: Wim Wenders, a Pina Bausch koreográfus-táncművészről szóló 3D-s filmje diadalmaskodott. Bausch társulatának jelenlévő tagjai úgy fogalmaztak, hogy nagy vigasz volt számukra a rendkívüli alkotás.
A rövidfilmek mezőnyében Terry Gilliam műve, a The Wholly Family nyert. A világhírű művész a gálát követő sajtótájékoztatón elmondta, úgy tűnik, karrierje a megszokotthoz képest visszafelé halad: a nagyjátékfilmektől jutott el a rövidfilmekig.
Bár Európára rányomja bélyegét a gazdasági válság, Wim Wenders világhírű rendező az Európai Filmdíjak szombati átadóján mégis azt hangsúlyozta, hogy az európai film “jó egészségnek örvend”. A filmek Európája, a kultúrák Európája “nem a bankoké, hanem azoké, akik szeretik a filmeket” – fogalmazott.