Megnyílt a Szépművészeti Nemes Marcell-kiállítása
- Budaörsi Infó
- 2011 október 26.
Az antikvitástól a 20. századig mintegy 120 műtárgyat, többek között Cranach, Courbet, Cézanne, Munkácsy, Szinyei Merse és Ferenczy Károly munkáit vonultatja fel a budapesti Szépművészeti Múzeum El Grecótól Rippl-Rónaiig – Nemes Marcell, a mecénás műgyűjtő című időszaki kiállítása; a kedden megnyílt tárlat a 20. század első felének egyik legnagyobb magyar művészetpártolója előtt tiszteleg.
Nemes Marcell megítélése nem volt mentes ellentmondásoktól, mégis kora egyik legjelesebb műgyűjtőjét, adományozóját és mecénását tisztelhetjük benne – idézte fel a Szépművészeti Múzeumot is számos műremekkel gazdagító üzletember alakját a kiállítás keddi megnyitóján a nemzeti erőforrás miniszter.
Réthelyi Miklós emlékeztetett arra, hogy Nemes Marcell “szerelmese” volt a művészeteknek: egyaránt gyűjtötte régi mesterek és kortársak munkáit, majd kollekciójának javát közgyűjteményeknek adományozta. Így kerültek a Szépművészeti tulajdonába olyan, a kiállításon is megtekinthető remekművek, mint El Greco Bűnbánó Madonnája, Mányoki Ádám híres Rákóczi-portréja, míg Kecskeméten 79 festmény adományozásával alapított múzeumot a nagylelkű mecénás – szólt Nemes Marcellről a miniszter.
Mint Lázár János, Hódmezővásárhely polgármestere és a Fidesz országgyűlési frakciójának vezetője kiemelte, a később magyar nemessé emelt és a francia Becsületrenddel kitüntetett műgyűjtő egy sokgyermekes zsidó kispolgári család sarjaként látta meg a napvilágot az alföldi Jánoshalmán, majd intelligenciájának és kitartásának köszönhetően, minden előítélet ellenére vagyonos nagyvállalkozóvá és kora egyik legnagyobb magyar műgyűjtő-mecénásává tudott válni.
“Mégsem az a kérdés, mit tudott elérni a pénz világában, hanem az, hogy mire használta vagyonát és befolyását (…) Ma a magyar gazdaság szereplői áldoznak-e annyit a magyar kultúrára, mint egykor Nemes Marcell, a Hatvanyak vagy Herczog Mór Lipót?” – vont párhuzamot a jelennel Lázár János. Mint hozzátette: Nemes Marcell példája beszédes és azt bizonyítja, hogy nincs jobb befektetés a kultúránál.
A tárlatot Radványi Orsolyával együtt megrendező Németh István művészettörténész azt emelte ki, hogy a kiállítás több szempontból is eltér a Szépművészeti utóbbi években létrehozott nagy bemutatóitól és leginkább a gyűjteménytörténeti kiállítások sorába illeszkedik.
Az El Grecótól Rippl-Rónaiig cím nem pusztán a figyelemfelkeltést szolgálja – hangsúlyozta a kurátor. Mint elmondta, Nemes Marcell valóban a két művész legjelentősebb gyűjtői közé tartozott, de szívesen és biztos szemmel vásárolt antik műtárgyakat, reneszánsz vagy 17. századi festményeket és a kortársak, mint például Szinyei Merse Pál, Vaszary János, Paál László, Kernstok Károly vagy külföldön Oskar Kokoschka műveit is.
Németh István beszámolója szerint ezért a kiállítás tervezésekor a kronológiai szempontok helyett a gyűjtői és mecénási életút végigkövetését tűzték ki célul, tematikus egységekbe csoportosítva a bemutatott anyagot.
Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója közölte: a 2012. február 19-ig látogatható tárlatra 25 köz- és magángyűjteményből érkeztek műtárgyak.