Emmy-jelölés a Borgiák magyar berendezőjének – Beszélgetés Varga Judittal
- Budaörsi Infó
- 2011 szeptember 11.
Emmy-díjra kapott jelölést Varga Judit, a Borgiák című történelmi sorozat magyar berendezője. A kanadai-ír-magyar koprodukcióban készülő sorozatot többek között a látvány kategóriában jelölték a tekintélyes, televíziós műfajok Oscarjaként emlegetett szakmai kitüntetésre.
A magyar alkotó a hét végén részt vesz Los Angelesben a díjátadó ceremónián, amelyen kiderül, hogy az öt jelelölt közül melyik látványtervező csapat veheti át az elismerést. Varga Juditot munkájáról és a jelölésről kérdezte az MTI-Press.
- Hogyan választotta ezt a szakmát? Mihez kell értenie egy berendezőnek?
– Építésznek tanultam, de itt máshoz is érteni kell, persze az se ördöngösség. A filmes szakmában erős hierarchikus rendszer működik, amit egy idő után az ember megtanul. Fontos még az empátia a sok különböző alkotóval, a rendezővel vagy a látványtervezővel való kommunikációban.
– Nincs túl sok konfliktus egy ilyen “sűrű” munkában?
– Minél profibbak, magabiztosabbak az emberek, annál kevesebb a fölösleges ordítozás. Ha valaki biztos magában, tudja, hogy mit szeretne, és jó csapatban dolgozik, kevésbé van erre szükség. Folyamatos stresszhelyzettel, problémamegoldásokkal járó szakma ez, gyakran jogos a feszültség, de a kommunikáció stílusa a profizmusról vall.
– A nagy színészekről mi a benyomásod?
– Teljesen személyiségfüggő, van, aki barátkozós, van, aki nem. Jeremy Irons például kedves és előzékeny volt mindenkivel, Nicolas Cage magának való. De én nem töltök sok időt a színészek közelében. Amikor elkezdenek forgatni, mi már a következő díszleten dolgozunk, előkészítünk valamit vagy épp bontunk. Csak amikor a színész számára készül egy dolog, hozzá kell igazítanunk valamit, akkor találkozunk. Inkább csak kezdő színésszel volt rossz tapasztalatom – hiszen a színészek is óriási terhelés alatt állnak -, de idővel ők is beletanulnak az olyan típusú profizmusba, hogy fölöslegesen senkinek ne akadályozzák a munkáját.
– Mióta foglalkozik ezzel a szakmával?
– Mintegy kilenc éve, szerencsémre Ágh Márton látványtervező asszisztense lettem, akitől emberileg és szakmailag is sokat tanultam. Neki köszönhetően elég hamar elkezdtem önállóan dolgozni. Berendezőként három éve dolgozom.
– Mi az, amit a legjobban szeret a munkájában?
– Az alkotást, a kreativitást és azt, hogy gyorsan történnek a dolgok. Amit kitalálunk, hamar megvalósul. És különösen szeretem a szürreális filmeket.
– Mi a szakmája pontosan?
– Díszlettervezéssel foglalkozom. Reklámfilmekben, magyar filmekben dolgoztam látványtervezőként.
– Melyik magyar filmben?
– Például az Egy címűben. A Delta című produkcióban is dolgoztam Ágh Márton mellett. De a Borgiákban berendező voltam. Egy ilyen nagyszabású filmben ez azt jelenti, hogy megtöltjük a tereket: az összes kiegészítőt, bútorokat, anyagokat, járműveket a berendező tervezi meg, szerzi be és gyártatja le.
Amíg nem indul el egy film, addig nincs
A Borgiákat, az HBO saját gyártású sorozatának első évadát az etyeki Korda Stúdióban forgatták tavaly áprilistól decemberig. A stáb az idén tavasztól november végéig újra ezen a helyszínen dolgozik a sorozat második évadán. A 15. század Itáliájában játszódó film középpontjában a Borgia-család vérrel és ármánnyal teli története áll, különös figyelemmel a VI. Sándor néven a pápaságig felkapaszkodó Rodrigo Borgiára, akit Jeremy Irons Oscar-díjas brit színész alakít.
– Hogyan készült erre a munkára?
– Mindig van egy előkészítési időszak, amely leginkább kutatással telik, olvasunk, korabeli festményeket nézünk. Voltam Rómában, bejártam a Vatikánt. Megnéztem a kellékes házakat szerte Európában, mit honnan lehetne esetleg bérelni. De ennél a filmnél az derült ki, hogy jobb legyártani a dolgokat, ami szinte ugyanannyiba kerül.
– Mindent itthon gyártatnak? Megfelelő minőségben dolgoznak a műhelyek?
– Átlagosan 35-en dolgozunk egy ilyen filmen a csapatban, gyártók és berendezők. Kovácsok, varrónők, festők, szobrászok, asztalosok, rajzolók, beszerzők, asszisztensek, berendezők… Olyan csapat állt fel, amelyik abszolút megfelelt a nemzetközi elvárásoknak.
– Hogyan választja ki, hogy kivel dolgozik?
– Van egy saját reklámfilmes berendező cégem is, a Prop Club Kft. Ott van egy kialakult csapat, amellyel nagyon szeretek dolgozni, de egy ekkora filmnél máshonnan is jönnek, új embereket is felveszünk. A céghez pedig folyamatosan keresünk olyan fiatalokat, akiket érdekel ez a munka. Tapasztalatom alapján ez erős kezdést ad, iskolaként is működik, hiszen ez is egy olyan szakma, amelyet a gyakorlatban lehet igazán megtanulni.
– Nem túl bizonytalan munka filmekben dolgozni?
– De igen. A tapasztalat szerint amíg nem indul el egy film, addig nincs. De persze olyan is van, hogy elindul, majd leáll egy produkció. Jelenleg a Borgiák második évada készül, a munka november végéig tart, de szerencsére már érkeznek felkérések ezt követő projektekre.
– Mennyiben más nemzetközi produkcióban, mint magyar filmben dolgozni?
– Egy magyar filmnél nem ekkora az a részleg, amely a díszletekkel, berendezéssel foglalkozik. Egy nagyfilmnél a díszlettervezők csapata is 30 fős, precíz, gyors, kemény meló, és emellett, ezzel párhuzamosan működik egy másik részleg, a berendezés. Mivel nem tudna egy ember foglalkozni a látványhoz tartozó összes területtel, a nemzetközi produkcióknál berendezőként nagyobb az önállóság, az egész filmet át kell látni, külön csapattal, külön rendszerben dolgozom.
Fontos a jó csapat
A második évad forgatásának előkészítése áprilisban indult. A film bizonyos jeleneteiben 300-400 statiszta is szerepel, az ő kellékeiket is Varga Judit és csapata gyártja.
Az egyes helyszínek berendezésén 20-30-an dolgoznak jól szervezett, fegyelmezett munkával. Aprólékos kidolgozottsággal elkészítik a pápa és a francia király hintóját, szobrok, régi szekerek, francia ágyúk, de kínzó eszközök és elszenesedett hullák is megtalálhatóak raktáraikban.
– Mit gondol, miért esett a választás erre a sorozatra a jelölésnél?
– A kosztümös filmek nagyobb lehetőséget kínálnak a látványtervezőknek. A jelöltek között másik két ilyen sorozat is van. A kosztümös filmeknél rendkívül fontos volt, hogy a látvány hűen tükrözze a korszakot, amelyben játszódik a történet, ebben az esetben a korai olasz reneszánszt. Ráadásul abból az időből is a leggazdagabb réteg környezetét kellett megteremtenünk.
– Egy ilyen nagyszabású filmnél is folyamatosan küzdeni kell az anyagi lehetőségekkel, a költségkerettel?
– Ezzel persze mindig van probléma. De azért ha egy ilyen produkcióba belevágnak, amelyben nagy szerep jut a látványnak, akkor arra elkülönítik a megfelelő összeget.
– Gondolt már arra, hogy egy nagyprodukció látványtervezőjeként is bemutatkozzon?
– Igen, bár ehhez hasonló nagyfilmek esetében nőként, 34 évesen ez óriási falat lenne.
– És az esetleg megfordult a fejében, hogy külföldön vállaljon munkát?
– Kerestek meg már külföldről, de én azért megpróbálok Magyarországon maradni, mert szeretek itthon dolgozni, szeretem az embereket, akikkel együtt dolgozom. Fontos a jó csapat, az, hogy egy ilyen intenzív munkában minél kevesebb konfliktus legyen közöttünk. Valószínűleg jobban kereshetnék külföldön, de a napi 12 órás munka mellett heti hat napon át olyan kevés szabadidőnk van, hogy azt szeretem a barátaimmal, a családommal tölteni. Ez segít kikapcsolódni, regenerálódni.
– Hogy tudta meg, hogy jelölték a sorozatot a díjra?
– Levelet kaptam. Először arról, hogy az első válogatásba bekerült, most nyár végén pedig arról értesítettek, hogy az utolsó körbe is beválasztották a Borgiákat. A látvány kategóriában jelölték a produkció látványtervezőjének (Francois Seguin), az art directornak (Jonathan McKinstry) és a berendezőnek a nevét kiemelve.
– Más jelölést is kapott a film?
– Elég sokat. A jelmezt, az utómunkát és a rendezőt, Neil Jordant – aki a film írója és producere is egyben -, az operatőrt és a legjobb főcímet is jelölték.
– Mit jelent az Ön számára az elismerés?
– Nekem a jelölés is óriási megtiszteltetés. Iszonyatosan keményen dolgoztunk ezen a filmen tavaly, ez a jelölés mindenkinek hatalmas jutalom.
– Hozhat esetleg több felkérést?
– Biztosan számít. Engem már a jelölés is boldoggá tesz, abba bele se tudok gondolni, hogy mi lenne, ha megnyernénk.
Az Emmy-díjat a Televíziós Művészetek és Tudományok Akadémiája ítéli oda huszonhét kategóriában. Szavazni csak a 15 ezer tag jogosult, és mindenki csak saját művészeti szekciójában.
A díjakat többek között drámasorozat, vígjátéksorozat, tévéjáték, kissorozat, szórakoztató műsor, zene és vígjáték kategóriákban ítélik oda. Minden kategóriában a legjobb alkotásra, a legjobb női és férfi szereplőre, illetve epizodistára, a legjobb rendezőre és íróra is szavaznak.
A díjazott kategóriák száma az idők során úgy megnőtt, hogy a díjak átadására két részben történik Los Angelesben, a Nokia Színházban: szeptember 10-én adják át a kreatív díjakat – ilyenkor például a legjobb sminket, jelmezt, díszletet jutalmazzák -, míg szeptember 18-án tartják a 63. Emmy-díj ceremóniát.