A kerékpárosok paradicsoma lehet Budaörs

Sok biztató jel utal arra, hogy Budaörs rövidesen a kerékpárosok paradicsoma lehet. A környezettudatos közlekedésre, biciklizési lehetőségek megteremtésére az önkormányzat egyre nagyobb hangsúlyt helyez és a lakosság szemléletében is változás tapasztalható – mindez abból a kutatásból derül ki, amely nemrég készült el és felmérte a városban található kerékpár-infrastruktúrát, valamint a lakosság ezzel kapcsolatos vélekedéseit.

A városi önkormányzat felismerve Budaörs kiváló régióbeli adottságait jövőbeni terveiben nagy hangsúlyt fektet a biciklis turizmusra. Emellett a város kiemelten szeretné fejleszteni az ehhez kapcsolódó infrastruktúrát. A tudatos várostervezés főbb pilléreit egy már létező összefoglaló tanulmány tartalmazza, amelynek címe: Multifunctional Association of Budaörs Microregion. Főbb céljait – új városközpont, sportközpont, zöld területek fejlesztése – a város 2020-ig tartó városfejlesztési stratégiájába is beépítették.
Budaörs számos kiváló lehetőséggel rendelkezik, amely megalapozhatja a biciklis kultúra további fejlődését. A város, ahol jelenleg 28 ezer ember él, egyike a legdinamikusabban fejlődő magyar városoknak és ez a tendencia az előrejelzések szerint folytatódni fog.
Bár  a település még nem rendelkezik a biciklihasználat terén komoly mutatókkal, az a  nemrég elvégzett lakossági felmérésből kiderül, hogy a helyiek szeretik használni a biciklit, bár inkább kiránduláshoz, mint munkába járáshoz.
Körülbelül 600-700 helyi lakos használja rendszeresen a bicikliutakat, és 3-5  százalékuk használja naponta biciklijét.
Budaörsön a legutóbbi útépítéseknél már követelmény, hogy azok mellett biciklisávok épüljenek, habár ezek nem összefüggő útvonalak. A főutcán a forgalom csillapított és mérsékelt, ezt közúti jelzések, lámpák körforgalmak és sebesség korlátozás biztosítja, ami előremozdíthatja a biciklis közlekedést.
Budaörsnek közvetlen kapcsolata van a tizenegyedik kerülettel, amely Budapest egyik legnagyobb kerülete, és számottevő biciklis infrastruktúrával, rendelkezik, valamint másik oldalról Törökbálinttal.
További erőssége Budaörsnek, hogy kiemelkedően szép a természeti környezete.  A helyiek, valamit a régió lakosai részéről jelentős az  érdeklődés a rekreációs lehetőségek, ökológiai, aktív turizmus iránt  és ez folyamatosan fejlődik is – derül ki az elemzésből.
Tovább erősíthető ez a kínálat – vélekednek nagy számban az ittlakók –  ha erősödik a régió és a Duna-Ipoly Nemzeti Park közötti kapcsolat, amely egyike a legváltozatosabb nemzeti parkoknak. Közel van Budaörshöz, gyönyörű, ráadásul számos veszélyeztetett faj él a térségben, ami mind hozzájárul ahhoz, hogy kiváló biciklis úticél lehessen.
Emellett a környező városok és látványosságok elérhetőek biciklivel, a távolság relatíve kicsi, így nagyon sok lehetőség van változatos biciklistúrák szervezésére.
Viszont számtalan adottság és szemléleti tényező hátráltathatja a szép tervek, az önkormányzati stratégia megvalósulását. Az autópályák megosztják a területet,  a sétálóutcák és a bicikliutak nem tudják ezeket keresztülvágni, a felüljárók ellenére sem. Ezért egy autópálya alatti alagút lenne a legjobb megoldás.
Az elemzés rögzíti azokat a pontokat is, amelyek kijelölik a fejlesztés további irányait és a megoldandó problémákat. A kutatást az Absolvo Consulting: SWOT elemzés a budaörsi kerékpáros kultúráról, infrastruktúráról címmel készítette.


Egyre több a kerékpáros, idén a magyar lakosság 47%-a ült drótszamárra

 

Idén a teljes 15 év feletti magyar lakosság 49%-a használt kerékpárt közlekedésre vagy túrázásra. Ez 9%-kal magasabb arány, mint az előző negyedévben. Közlekedési eszközként a magyar lakosság 47%-a használt kerékpárt országos szinten. Ugyanez az arány Budapesten 18% volt. A budapesti lakosságon belül a 15-29 éves korosztályban volt a legnagyobb a kerékpárral közlekedők aránya (e korosztály 26%-a használta kerékpárját közlekedésre). A szabadidős kerékpározás aránya magasabb volt a felsőfokú iskolai végzettségűek és a magas státuszúak között (egyaránt 19%) – ezek az érdekes adatok válogathatóak ki a Magyar Kerékpárosklub megbízásából, a TNS Hungary piackutató cég által, negyedévente végzett országos felméréséből, amely a kerékpárhasználat alakulásáról készít pillanatfelvételeket.

 

Comments Closed