Az Európai Kiadók Tanácsa az Európai Bizottság beavatkozását kéri a reklámadó miatt
- Budaörsi Infó
- 2014 június 13.
Az Európai Bizottsághoz fordul a reklámadó ügyében az Európai Kiadók Tanácsa (EPC), amely azt kéri a brüsszeli testülettől, hogy vizsgálja meg a magyar hirdetési piacra kirótt terhet – közölte csütörtökön a főleg jelentős európai lapkiadó vállalatokat tömörítő szervezet. Szintén az uniós szervekhez fordul a Kereskedelmi Televíziók Szövetsége (ACT).
Az EPC szerint a reklámadó tovább erodálja a sajtószabadságot Magyarországon, megbénítja a magyar médiaszektort, és pusztító hatással lesz a független hírszolgáltatókra.
Ez a törvény egyike az Orbán Viktor által kezdeményezett, a médiát szorongató intézkedések sorozatának – írja közleményében az EPC, felidézve, hogy a 2010-ben elfogadott médiaszabályozás büntetést helyezett kilátásba kiegyensúlyozatlan tájékoztatás esetén, majd az Európai Bizottság jogi lépésekkel fenyegette meg Magyarországot, mire Budapest ígéretet tett, hogy a szabályozást összhangba hozza az európai normákkal.
“Ez újabb kísérlet a magyar kormány részéről, hogy aláássa a sajtó szabadságát, amelyet Európa demokratikus tagállamai oly nagyra értékelnek” – idézi a kommüniké Angela Mills Wade-et, a szervezet vezérigazgatóját, aki szerint a szabad, független és sokszínű médiának reklámbevételekre van szüksége, hogy finanszírozni tudja a műsorgyártást, a minőségi, véleményformáló, elszámoltatható újságírást.
“Szintén nagyon aggasztanak azok a hírek, amelyek szerint nyomás nehezedik olyan újságírókra és sajtóorgánumokra, akik és amelyek kedvezőtlen cikkeket jelentettek meg politikusokról, és azt fogjuk kérni az Európai Bizottságtól, hogy tegye meg a megfelelő lépéseket, hogy véget vessen a sajtószabadság ily égbekiáltó eróziójának” – olvasható a közleményben.
A Kereskedelmi Televíziók Szövetsége, amely az uniós székhellyel működő műsorszórók, illetve nemzetközi intézmények üzleti érdekképviseleti szervezete azt írta, hogy a törvény veszélyezteti a médiaszektort.
“Az európai kereskedelmi műsorszórók elítélik, aránytalannak és kontraproduktívnak tartják az új magyar jogszabályt, amely büntető jellegű adózást vezet be a médiavállalkozások reklámbevételeit illetően” – olvasható a közleményben.
Ross Biggam, az ACT vezérigazgatója szerint a bevétel 40 százalékát is elérő, túlzott adótétel óhatatlanul megkérdőjelezi, hogy képes-e a magyar piac elég befektetést vonzani a független és plurális hírmédia fenntartása érdekében.
“A felelős médiavállalkozások nem kérdőjelezik meg azt a társadalmi kötelezettségüket, hogy ésszerű mértékű adót fizessenek. De az olyan elsietett és aránytalan intézkedések, mint amilyen a magyar reklámbevételi adó, fenyegetik a médiaszolgáltatások magyarországi fenntarthatóságát” – vélekedik az ACT vezérigazgatója a közlemény szerint. A szervezet úgy döntött, hogy az ügyre felhívja az uniós intézmények figyelmét.
facebook:
0 Komment