Budaörs adóbevételeit is érintheti a BKV megmentése (frissített)
- MD
- 2012 január 30.
Budaörs iparűzési adóbevételének akár 5%-a kerülhet a Fővárosi Önkormányzathoz a közösségi közlekedés fenntartása érdekében, ha a kormány elfogadja Tarlós István főpolgármester felvetését.
Szatmáry Kristóf gazdaságszabályozásért felelős államtitkár hétfőn, az MTI megkeresésére elmondta a tárca már a parlamenti szakaszban is markánsan elutasított minden olyan, a BKV finanszírozására vonatkozó javaslatot, amely az iparűzési adó emelésével vagy különadó kivetésével oldotta volna meg a helyzetet. Hozzátette elvi alapon nem támogat olyan megoldási javaslatot, amely az Országgyűlés kompetenciája, mivel az Országgyűlés már döntött a 2012. évi adótörvényekről és a forráselosztásról.
Budapest első embere egy 8 pontos finanszírozási javaslatot küldött Orbán Viktor miniszterelnöknek, melyben többek között az is szerepel, hogy az agglomerációs települések iparűzési adóbevételeinek akár 5%-a kerülne a fővároshoz.
Budaörs ebben az évben az agglomerációs települések közül a legtöbbet, 214 millió Ft-ot fizet a BKV-nak a szolgáltatásért. Ha Tarlós István elképzelése elfogadásra kerül, városunknak több 10 millió Ft-tal többet kellene költenie a tömegközlekedés működtetésére.
A Fővárosi Önkormányzat évi 1 milliárd Ft plusz forrásra számít. A javaslat készítője szerint ennek előnye az, hogy az agglomerációs települések még érdekeltebbek lesznek a közösségi közlekedés fenntartásában, és szabályozottá válik a hozzájárulás minimum értéke.
A koncepció a kockázatokra is felhívja a figyelmet, miszerint a települések akár más szolgáltatóhoz is fordulhatnak.
A javaslatcsomag további pontjai:
0,2%-os vállalkozásokat érintő adó emelés a fővárosban és régiójában. A tervek szerint ez 21 milliárd forintos plusz bevételt jelent Budapestnek.
Úthasználati díj bevezetése Budapest közigazgatási határain belül matricás rendszerben. Eszerint az autósoknak kb. havi 10 ezer forintot kell majd fizetnie az úthasználatért. A matricákat az elképzelések szerint a rendőrség ellenőrzi. A változás minden Budapesten közlekedő gépkocsi tulajdonosát érinti. A becslések szerint 600 ezer autó váltja meg a jövőben a közúthasználatra feljogosító matricát.
0,25% iparűzési adó emelés a Fővárosban. Így 2,25%-os lenne ennek az adófajtának a mértéke Budapesten. A vélt hatása 21 milliárd forintos bevétel növekedés.
A közösségi közlekedés ÁFA kulcsának csökkentése(27%-ról, 5%-ra). Ennek értelmében a nettó jegyárak emelkednének, a bruttó árak azonban nem változnának. Ez 13 milliárd forint extra bevételt jelentene a BKV-nak.
A parkolási díj bevételek jövőben a Fővárosi Önkormányzathoz kerüljenek a kerületi önkormányzatok helyett.
Forrás megosztás a fővárosi és kerületi önkormányzatok között.
A központi költségvetésben beállított, fővárosi közösségi közlekedésre szánt 32,2 milliárd forintos normatíva növelése.