Hétfőtől a boltokban is feltűnhetnek az új energiacímkék
- Budaörsi Infó
- 2021 március 01.
Hétfőtől a boltokban is feltűnhetnek az új energiacímkék – közölte az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) vasárnap az MTI-vel.
Közleményük szerint a vevők a termékek csomagolásában már tavaly november óta találkozhattak az átláthatóbb besorolást és több adatot tartalmazó energiahatékonysági tájékoztatással. Márciustól a környezettudatos vásárlás elősegítése érdekében megújított címkéket az üzletekben is ki kell helyezni, ezt a hónap második felétől ellenőrzi a fogyasztóvédelem. Így még egyszerűbben lehet összehasonlítani a legkelendőbb háztartási nagygépek és elektronikus kijelzők áramfogyasztását és egyéb jellemzőit – emelték ki.
Március elsejétől az új energiahatékonysági címkéket a háztartási mosogatógépeknél, mosó- és mosó-szárító gépeknél, hűtőkészülékeknél (beleértve a borhűtőket is) és elektronikus kijelzőknél (köztük a televízióknál és monitoroknál) kell használni. A termékek energiacímkéin a megalapozott fogyasztói döntések érdekében a villamosenergia-fogyasztáson túl további információkat is szerepeltetni kell. Így például a mosógépek vízfogyasztását, zajkibocsátását, a ruhatöltet mennyiségét, a hűtők űrtartalmát vagy a kijelzők képernyőjének átmérőjét.
Azt írták: az energiacímkézés a fogyasztók tájékoztatásának egyik legfontosabb eszközeként az elmúlt évtizedekben eredményesen ösztönözte a gyártói innovációt. A folyamatos fejlesztéseknek köszönhetően a készülékek egyre hatékonyabbá váltak, idővel már egyetlen árucikk sem tartozott az alsóbb osztályokba. Az A kategória felett követhetetlen módon jelentek meg az újabb, nehézkesen megkülönböztethető – A+, A++, A+++ – besorolások. Az egységes uniós szabályozás az egyszerűbb, áttekinthetőbb jelölési rendszer érdekében tér vissza az A-tól G-ig terjedő energiaosztályokhoz.
Az ITM közleménye szerint Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár azt mondta: hétfőtől az üzletekben és a webshopokban is kötelező kihelyezni az új energiahatékonysági címkéket. A fogyasztóvédelem a 14 munkanapos türelmi idő letelte után, március második felétől ellenőrzi meglétüket és megfelelőségüket, fokozott figyelemmel az online kereskedelemre. A hatóság 2017 óta átlagosan minden harmadik hagyományos üzletben, a tavaly vizsgált webáruházak mindegyikénél talált mulasztást, összesen több mint 2 millió forint bírságot szabott ki – mondta a helyettes államtitkár, hozzátéve: a tavaszi országos ellenőrzés hozzájárul ahhoz, hogy a vásárlók megfelelő információk birtokában választhassák ki az igényeiknek leginkább megfelelő, környezetkímélő eszközöket.
(Budaörsi Infó / mti)
facebook:
0 Komment