Önkormányzati választás 2019 – Az ajánlások ellenőrzése

A választási irodáknak három napjuk van arra, hogy az önkormányzati és nemzetiségi választáson indulni szándékozó jelöltek összegyűjtött ajánlásait ellenőrizzék, és megállapítsák az érvényességüket. Az ajánlások érvényességének és hitelességének elengedhetetlen feltétele a saját kezű aláírás.

 

Az októberi önkormányzati és nemzetiségi választásokon indulni szándékozó jelölteknek a választókerületben élő választópolgárok ajánlásait kell összegyűjteniük a választási iroda által kinyomtatott és hitelesített ajánlóíveken.

A képviselőjelöltséghez, polgármester-jelöltséghez szükséges ajánlások számát a jegyzők állapították meg az augusztus 8-án a névjegyzékben szereplők száma alapján, a megyei főjegyzők pedig a megyei lista állításához szükséges ajánlások számát határozták meg. A nemzetiségi választáson induláshoz szükséges ajánlások számát a Nemzeti Választási Bizottság állapította meg a választások kitűzésekor, nemzetiségek, illetve települések, megyék szerinti, valamint országos bontásban.

Az ajánlásgyűjtő íveket augusztus 24-től vehették át a jelöltek és a jelölőszervezetek.

A választási irodáknak az összegyűjtött ajánlásokat a jelölt bejelentésétől számított három napon belül kell ellenőrizniük.

A választási iroda az ellenőrzésnél megvizsgálja, hogy az ajánlóív sorszámozva van-e, rá van-e vezetve az ajánlást gyűjtő neve és aláírása.

Az ajánlóívre felvezetett adatok alapján a választási iroda azonosítja az ajánló választópolgárt és vizsgálja, hogy van-e választójoga, valamint az ajánlóíven feltüntetett adatai (a neve, személyi azonosítója, lakcíme) a központi névjegyzékben szereplő adataival megegyeznek-e.

Az ellenőrzés során a lakcímadatokban előforduló kisebb hibákat még elfogadják, ilyen például az út és utca elírása, helyesírási hiba a közterület nevében, vagy a házszám megjelölésénél az emelet és ajtó elírása, esetleges hiánya, továbbá ha az ajánló nem tünteti fel mindegyik utónevét.

A választási iroda az ajánlások ellenőrzésénél megállapítja, hogy az ajánló választópolgár augusztus 24., az ajánlásgyűjtés kezdete és az ajánlóív benyújtásának napja között bármely időpontban jogosult volt-e a választókerületben jelöltet ajánlani.

Az iroda ellenőrzi azt is, hogy a választópolgár ugyanazon jelöltre nem adott-e már le érvényes jelölést, ugyanis az októberi választáson egy választópolgár több jelöltet is ajánlhat érvényesen, de egy jelöltet csak egyszer.

A nemzetiségi választás esetében a választási iroda azt is vizsgálja, hogy az ajánló szerepel-e az adott nemzetiség névjegyzékében.

Az iroda megállapítja, hogy az érvényes ajánlások száma eléri-e a meghatározottat. Az ajánlások tételes ellenőrzését nem kell tovább folytatni, ha bizonyossá válik, hogy az érvényes ajánlások száma eléri a jelöltséghez szükséges számot.

Az ajánlások ellenőrzésének eredményéről a választási iroda tájékoztatja a mellette működő bizottságot, amely dönt a jelölt nyilvántartásba vételéről vagy az elutasításról.

A Nemzeti Választási Bizottság álláspontja szerint ajánlóív benyújtására a jelölt bejelentését követően is lehetőség van (“rágyűjtés”), de legkésőbb a jelölt bejelentésére rendelkezésre álló határidő lejártáig a rendelkezésre bocsátott összes ajánlóívet át kell adni a választási irodának.

Az ajánlások gyűjtésére és a jelöltek bejelentésére szeptember 9-én 16 óráig van lehetőség, eddig az időpontig kell leadni a jelölteknek a választási irodáktól átvett összes ajánlóívet is. A megyei listák bejelentéséhez szükséges ajánlások gyűjtésére szeptember 10-én 16 óráig van lehetőség.

Aki elmulasztja leadni az összes ajánlóívet, megbírságolják, kivéve, ha az ívet a jelöltbejelentésre nyitva álló határidőt követő napon, üresen adják le. A bírságot a választási bizottság szabja ki hivatalból, összege minden be nem nyújtott ajánlóív után ezer forint.

Az ajánlóíveket az illetékes választási iroda a szavazást követő kilencvenedik nap utáni munkanapon, 2020. január 13-án megsemmisíti.  mti

 

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.