Egy spanyol fotóművész szerint cenzúrázták a képeit a madridi ARCO kortárs képzőművészeti vásáron
- Budaörsi Infó
- 2018 február 22.
Cenzúrával vádolja Santiago Sierra spanyol fotográfus a világ egyik legnevesebb kortárs képzőművészeti vásárának, a madridi ARCO-nak helyt adó IFEMA-csarnok vezetőit, amiért kiállított alkotását szerdán eltávolították az eseményen bemutatott művek közül.
Sierra 24 darabból álló fotósorozata, amely a Politikai foglyok a kortárs Spanyolországban címet viseli, már a nyitónapon lekerült a falról a neves Helga de Alvear galéria standján.
A sorozat kikockázott arcú portrékat tartalmaz, ám szereplői így is felismerhetők a képaláírásokból. Köztük van például Oriol Junqueras, a tavaly leváltott katalán kormány elnökhelyettese, aki három hónapja van előzetes letartóztatásban, mivel bírósági eljárás zajlik ellene a függetlenségi folyamatban betöltött szerepe, döntései miatt. A sorozatban szerepel mások mellett két, szintén előzetes letartóztatásban lévő katalán civil vezető is.
Az IFEMA vezetése azzal indokolta döntését, hogy az alkotással kapcsolatos vita árt az ARCO imázsának. A sorozatot kiállító Helga De Alvear a sajtónak nyilatkozva nem tulajdonított jelentőséget a történteknek, szerinte nem a művész ellen irányult a döntés, és azt is elmondta, hogy mivel a szervezők megkérték rá, lecserélte ezt az alkotást.
A fotósorozat körüli vita elérte a politikát is, Fernando Benzo spanyol kulturális államtitkár hangsúlyozta: Spanyolországban nincsenek politikai foglyok. A függetlenségi Katalán Köztársasági Baloldal (ERC) szintén cenzúrának titulálta a döntést, míg a Spanyol Szocialista Munkáspárt (PSOE) üdvözölte, mondván: igyekezni kell csökkenteni a feszültséget.
A fotósorozatot 80 ezer euróért kínálták megvételre, és annak ellenére, hogy kikerült a kiállítási anyagból, sajtóhírek szerint már el is adták.
Az ARCO-n szinte minden évben van egy-egy olyan műalkotás, amely vitát vagy botrányt okoz. 2012-ben például Eugenio Merino Stairway to Heaven című szobra miatt tiltakozott az izraeli nagykövetség, ugyanis az egy imaszőnyegen előrehajolva imádkozó muzulmánt ábrázolt, akinek hátán egy katolikus pap térdelt imára kulcsot kézzel, az ő vállain pedig egy rabbi állt, kezében nyitott imakönyvvel. Eddig azonban még egyszer sem fordult elő, hogy egy vitatott műalkotást eltávolítottak volna a kiállítási anyagból.
facebook:
0 Komment