A budaörsi iskolák helyzete igazgatói szemszögből
- Budaörsi INFÓ
- 2017 március 29.
(Budaörs, 2017. március 29. – Budaörsi Infó) Felkerestük a budaörsi iskolák igazgatóit, és arra kértük őket, hogy foglalják össze eddigi tapasztalataikat azokkal a változásokkal kapcsolatban, amelyeket az oktatás államosítása vont maga után. Feltett kérdéseinkre két intézmény (Kesjár Csaba Általános Iskola és a Hermann Ottó Általános Iskola) vezetője vállalta a válaszadást, a többiek még nem reagáltak megkeresésünkre.
Kesjár Csaba Általános Iskola – Tóth Krisztina
Változások – hatásuk a diákokra
Nem kérdés, hogy vannak változások, ezek az elmúlt 3-4 évben lassan állandóvá, tapasztalattá váltak. Lassúbb ügymenettel, forrásszűküléssel, az ügyek kijárásos alapon való intézésével kellett megismerkednünk szemben a budaörsi önkormányzati iskolai aranykorral.
Ugyanakkor megjegyzem, az előző tankerület-igazgatóval éppúgy mint a jelenlegivel kimondottan kiegyensúlyozott a kapcsolatunk, sokszor az ő egyéni kvalitásukon, jó szándékukon vagy rugalmasságukon múlt, hogy akut problémáink is tudtak rendeződni, illetve megmaradhatott iskolánk sajátos arculata.
Nyilván minden átmenet időigényes, és az „üzemi” működés közben jelentkeznek a hibák – ezt én jól értem: mégis, boldogabb volnék, ha az átvétel 2013. januárjában épp- úgy előkészített és szakmailag kifogástalanul végiggondolt lett volna, mint ahogy ezt reméltük 2017. január 1-jén, s ahogy mindkétszer csak egyéni erőfeszítéseken múlt végül, hogy az iskola működőképes maradt.
A diákok teljesítményének változása még nem mérhető – most felvételizett az első olyan nyolcadikos évfolyamunk, amely új fenntartóval lett felső tagozatos. Inkább érzem kollégáim állapotán, erőtartalékaik fogyatkozásán, mit jelent kompenzálni tartósan a tankönyvek, eszközök, versenylehetőségek fogyatkozásával járó színvonalesést.
Intézkedések – hatásuk
A pedagógusbérek emelkednek, korántsem látványosan, de kétségtelenül igen: szeptemberben minden tanár, januárban a soros lépők kapnak több bért.
A gyerekétkeztetés az iskolában nem mutat semmi áttörést: továbbra is csak rászorultsági alapon kap ingyenes étkezést az a kevés diák, aki ezt igazolja. A tartósan beteg és a 3 vagy többgyermekes családok fizetnek 50%-ot.
A tankönyvellátás sokak kritikája ellenére is felfelé terjeszkedve válik ingyenessé, a következő tanévben „éri el” az ötödikes korosztályt.
Van gondunk ezzel a lépéssel – köztudomású mára már, hogy számos jó helyzetben lévő család maga utasítja ezt el, vagy megveszi a szülők egy része, mert a tartós tankönyv „érinthetetlen”, a diák nem írhat bele – ez egy osztályon belül rendkívül nehéz és kínos tanárnak, gyereknek egyaránt. Korlátoz bennünket az is, hogy az „ingyenessé” válással a választható tankönyvek száma csökkent. A jó szándékot nem kétlem, a megvalósulás itt, helyben olykor azonban majdnem vállalhatatlan.
A fenntartó Érdi Tankerülettel a párbeszéd működik, ha késztetést érzünk rá, komoly munkával megtaláljuk a kompetens személyt – kialakulatlan a szervezet, de a tankerület-igazgató ügyszeretete, munkabírása tiszteletet érdemel – bízunk abban, pontosan látja, merre tart a Tankerület mint szervezet. Nem maradt még elintézetlen ügyünk, ha sikerült kitartóan és higgadtan intézkedésre késztetnünk a fenntartót.
(A folytatásban a Hermann Ottó Általános Iskola vezetőjének gondolatait olvashatják hamarosan.)
(Budaörsi Infó)
(Ez a cikk a márciusi Budaörsi Infóban jelent meg nyomtatásban.)
facebook:
0 Komment