A közjegyző segít – Digitális állampolgárság
- Budaörsi INFÓ
- 2025 március 27.
(Budaörs, 2025. március 27. – Budaörsi Infó) A közjegyző segít szakértői cikksorozatunk tovább folytatódik. Ebben a részben ismét a digitális állampolgárságról beszélgettünk dr. Szécsényi-Nagy Kristóf budaörsi közjegyzővel.
Dr. Szécsényi-Nagy Kristóf a Budaörsi Infónak elmondta, hogy a Digitális állampolgárságról (DÁP) szóló törvény 2024. szeptember 1-én lépett hatályba, egyben váltotta fel a korábbi elektronikus ügyintézésről szóló törvényt. Ugyanakkor a két jogszabály között igen sok az átfedés, és bizonyos új funkciók, szolgáltatások csak később válnak elérhetővé az ügyfeleknek.
„Az utóbbi időben mindenki találkozhatott a digitális állampolgárságról szóló óriásplakátokkal, egyéb hirdetésekkel. Érdemes ezt a témát körbejárnunk, megnézni a legfontosabb dolgokat, hogy mi az, amit ez az alkalmazás tud kínálni nekünk. Mindenki hallott már arról, hogy január 15-én az ügyfélkapu megszűnt és vagy az ügyfélkapu+-t vagy DÁP alkalmazást lehetett helyette választani. A digitális állampolgárság (DÁP) alapvetően arról szól, hogy a kormány az ügyintézést próbálja egyszerűbbé tenni az emberek részére. Ha valaki az okmányirodai megjelenés után igényli a DÁP alkalmazást, letölti a telefonjára, akkor onnantól kezdve ezzel az alkalmazással tudja a hatósági ügyeit intézni egyre szélesebb körben.”
Mire jó ez az alkalmazás?
A DÁP alkalmazás funkciói folyamatosan bővülnek. A legfontosabb újdonság az, hogy most már elektronikus aláírást is létre lehet hozni vele. Ez azt jelenti, hogy ugyanolyan bizonyító erővel tudunk vele aláírni egy elektronikus okiratba foglalt szerződést, jognyilatkozatot, mintha azt két tanúval írnánk alá: vagyis például szerződést is lehet így kötni, de bírósághoz, közjegyzőhöz, más hatósághoz is tudunk így beadványt benyújtani, lényegében a végintézkedéseket, apai elismerő nyilatkozatokat, házassági vagyonjogi szerződéseket kivéve bármit aláírhatunk vele érvényesen.
Az alkalmazásnak egyébként különös jelentősége lesz az ingatlanügyeknél, már ha tényleg elindul az ügyfelek oldalán is új elektronikus ingatlan-nyilvántartási rendszer. Hatósági okmányokat is lehet majd ezen az alkalmazáson tárolni. Egyelőre jogilag a rendőrségnél lehet alkalmazni személyazonosításra a DÁP-on keresztül digitális igazolványt, de ehhez a rendőrséget még el kell látni leolvasó készülékekkel, de a saját tapasztalataim azt mutatják, hogy ez még nem történt meg teljeskörűen, ezért még fontos, hogy magunknál hordjuk a személyi igazolványunkat, jogosítványunkat.
Hogy néz ki a DÁP bevezetése a gyakorlatban?
Októberben fog lejárni az a határidő, amíg az ügyfélkapu+ üzemel. Aki fent akarja tartani az ügyfélkapuját, annak októberig le kell töltenie a DÁP alkalmazást. Ez jogilag is más helyzetet teremt, mint a korábbi ügyfélkapu, illetve az ügyfélkapu+.
A gazdálkodó szervezetek már 2018-óta elektronikus kapcsolattartásra voltak kötelezettek, lényegében aki vállalkozó vagy cége van, annak ezen az ügyfélkapus, illetve cégkapus csatornán kellett kommunikálnia a különböző hatóságokkal, de ez a természetes személyeknél nem volt így.
Ha valaki letölti a DÁP alkalmazást, akkor ő már nem fog tudni papír alapon ügyét intézni, csak elektronikusan. Már nem fog postán hivatalos levelet kapni, hanem elektronikus levelet kap a tárhelyére a különböző hatóságoktól. Ettől nagyon sokan féltek, de ez egy biztosabb kommunikációs csatorna, mint a postai levelezés, és egy megtakarítás is, hiszen lassan egy tértivevényes levél feladása 2000 Ft. Ez egy megállíthatatlan folyamat. 20-30 éve mindenki dísztáviratot küldött, ma már mindenki e-maiben küldi a karácsonyi üdvözletet is. A technika fejlődését nem lehet megállítani. Ugyanakkor az ügyfelek felelőssége is nőni fog.
Mivel a telefonra letöltött DÁP alkalmazással elektronikus aláírást is létre lehet hozni, amellyel például egy adásvételi szerződést is alá lehet írni, innentől kezdve arra a telefonunkra, amelyre letöltöttük az alkalmazást, mint a szemünk fényére, úgy kell vigyáznunk.
Mi a teendő ha ellopják a telefonunkat?
Minden biztonsági rendszer feltörhető, ezért nagyon vigyáznunk kell, nehogy megkárosítsanak minket. Ha elveszítjük vagy ellopják a telefonunkat, azonnal kell cselekedni, és az okmányirodának jelezni, és azonnal le kell tiltani a telefonon lévő alkalmazást.
Ugyanolyan gyorsan kell reagálni, mintha a bankkártyánkat lopták volna el. Az ügyfélkapu+ esetén is, ha ellopják a telefonunkat, akkor bár elektronikus aláírást nem tudnak létre hozni, de más ügyekben tudnak helyettünk intézkedni vele. Ezért ilyen esetben is fontos, hogy résen legyünk. Amikor létrehoztuk az ügyfélkapu+-unkat, akkor a rendszer generált nekünk egy 8 számjegyű törlő kódot, ezzel a kóddal tudjuk letiltani az ügyfélkapu+-t. Nagyon fontos, hogy ez mindenkinek le legyen mentve. Az a lényeg, hogy mivel nagyon sok mindenre jó lesz a telefonunk ebben az új közigazdasági térben, ezért nagyon fontos, hogy vigyázzunk a telefonunkra, mert aki ezt csalárd módon megszerzi tőlünk és feltöri, az helyettünk tud intézkedni, és akár a házunkat is el tudja majd adni.
(Budaörsi Infó)
facebook:
0 Komment