Kiegészítő tábla nélkül az egyirányú utcába nem szabad szemből behajtani kerékpárral

(Budaörs, 2024. november 4. – Budaörsi Infó) Nem csak Budaörsön, sok egyéb településen is jó ideig probléma, ha megváltoznak egy adott övezetben vagy utcában a közlekedési szabályok és irányok. A sok éves vagy akár évtizedes berögzüléseket csak nagyon lassan és tudatosan lehet megváltoztatni. Itt az utóbbin van a hangsúly, mivel azt mondják, hogy egy tulajdonság vagy készség elsajátításához legalább 3 hónapon át tartó, napi szintű gyakorlás szükséges. Aki csak évente párszor jár az említett utcákban, annak lehet, hogy fel sem tűnik, hogy a haladási irányok megváltoztak. Más kérdés annak, aki napi szinten közlekedik az adott szakaszokon.

 

 

Budaörsön is hasonló problémával találkoztunk az elmúlt időben, hiszen egyirányúsították a Víg utca és a Mátra utca egyes szakaszait.

A módosításhoz az autósok lassan már hozzászoktak. Ma már csak napi néhány autó hajt szembe a forgalommal, kezdeti időben ez sokkal rosszabb volt.

Ugyanakkor a kerékpárosok/rolleresek tömegével hajtanak be az egyirányú utcába szembe a forgalommal.

Aki autóval jár abban az utcában, annak ez rendkívül balesetveszélyes, az ebből adódó konfliktusokról nem is beszélve.

Volt már aki szembetalálkozott egy komplett kerékpáros kiránduló csoporttal, 30 km/óra felett szembetekerő versenykerékpárossal, kisgyerekkel szembe rollerező anyukával… stb.

A kérdésre, hogy miért hajt be a „Behajtani tilos” táblával szembe, az elkövetők rendre azt válaszolják, hogy „de hát kerékpárral be lehet hajtani, nem!?”.

 

A témával kapcsolatban Hugauf Marcellal, a Fillari Team Budaörs Kerékpáros Sport Egyesület vezetőjével beszélgettünk.

 

 

hugaufmarcell

 

Az egyirányú utcába KERÉKPÁRRAL IS TILOS és balesetveszélyes SZEMBE BEHAJTANI. Ezt segítő kampányokkal, beszélgetésekkel, reklámtáblákkal és plakátokkal lehet tudatosabbá tenni, melyek külön felhívják a figyelmet a változásokra.

Fontos, hogy minden járművel közlekedőnek (pl. kerékpáros, rolleres) és a gyalogosoknak is be kell tartaniuk a KRESZ-t, a biztonságos közlekedés érdekében. Az egyik nehezebb eset a rollerezés, hiszen erre vonatkozó szabályok nincsenek megfogalmazva. Így csupán a józan ész által és a KRESZ ismeretében lehet biztonságosan közlekedni, a megfelelő sebesség megválasztásával.

A KRESZ-ben nincs olyan kivétel, hogy jelzőtábla hiányában az adott jármű közlekedhet a forgalommal szemben. Ezt minden esetben külön jelzés, kiegészítő tábla mutatja.

A KRESZ (1/1975. (II. 5.) KPM–BM együttes rendelet a közúti közlekedés szabályairól: az alábbiakat mondja ki az „Egyirányúforgalmú” utakról:

17.§
(3) *Ha az „Egyirányú forgalmú út” jelzőtáblák alatt elhelyezett kiegészítő táblán autóbuszt és/vagy kerékpárt mutató ábra jelenik meg:

a) az úttesten kijelölt kerékpársávon, ennek hiányában az úttest jobb széléhez húzódva a kerékpáros,

b) az autóbusz forgalmi sávon a menetrend szerint közlekedő autóbusz,

c) a kerékpáros által is igénybe vehető autóbusz forgalmi sávon – az autóbusz részére kijelölt közlekedési iránnyal megegyezően– a kerékpáros is a jelzőtáblán megjelölt iránnyal szemben közlekedhet.

36.§

(8) *Az autóbusz forgalmi sávban

b) az autóbusz- és trolibuszforgalom zavarása nélkül

ba) ha az autóbusz forgalmi sávot az úttest menetirány szerinti jobb szélén jelölték ki, erre utaló jelzés esetében a kerékpáros közlekedhet.

 

 

KEREKPASOTABLA

 

Kerékpározás esetében a járdán való közlekedés mindig vitatott téma. A gyakorlat szerint nem ajánlott, hiszen elsősorban a gyalogosoké a felület, a kerékpáros akaratlanul is nagyobb sebességgel halad és ezzel együtt a reakcióideje, illetve a megállás hossza is megnő.

 

A járdán való közlekedésről ezt mondja a KRESZ:

 

Kerékpárok és segédmotoros kerékpárok

54. §
(1) * Kerékpárral a kerékpárúton, a kerékpársávon vagy erre utaló jelzés (117/c. ábra) esetében az autóbusz forgalmi sávon, ahol ilyen nincs, a leállósávon vagy a kerékpározásra alkalmas útpadkán, illetőleg – ha az út és forgalmi viszonyok ezt lehetővé teszik – a lakott területen kívüli úton, a főútvonalként megjelölt úton az úttest jobb széléhez húzódva kell közlekedni.

(2) * Lakott területen levő olyan úton, ahol az úttest kerékpár közlekedésre alkalmatlan, továbbá ahol a (7) bekezdés a) pontja szerint tilos, kerékpárral a gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

(3) * Kerékpárral az útpadkán, az úttesten és a járdán csak egy sorban szabad haladni.

(4) * Kerékpárral

a) lakott területen kívül a főútvonalról balra bekanyarodni vagy megfordulni, továbbá

b) a kerékpárútról a vele párhuzamos útra balra bekanyarodni nem szabad.

 

 

fillari_2021aug_szontagh_daniel_horvath_marcell_kalandtura0

 

Összefoglalva: az egyirányú utcában a forgalommal szemben kerékpáros csak kiegészítő tábla megléte esetén közlekedhet.

 

 

olvasoi_vig_utca_netre

 

Kerékpárral a kijelölt kerékpársávon, ennek hiányában jobbra húzódva kell közlekedni.

Autóbusz forgalmi sávban csak ott lehet kerékpárral közlekedni, ahol ezt kiegészítő tábla jelzi. Lakott területen ha az útpadka alkalmatlan a kerékpáros közlekedésre, akkor gyalogos forgalom zavarása nélkül és legfeljebb 10 km/óra sebességgel a járdán is szabad közlekedni.

Budaörsön a VÍG utcában és a MÁTRA utcában NINCS kiegészítő tábla, tehát TILOS kerékpárral szembe hajtani a forgalommal. Az elektromos rolerről nem is beszélve.

 

vig_utca_trekep_netre

 

A kerékpárosok/rolleresek szemmel láthatóan nem ismerik a KRESZ vonatkozó hatályos rendelkezését. Az itt lakó autósok pedig félnek kifordulni a saját udvarukból, mert hiába néznek jobbra, és fordulnak rá szabályosan az úttestre, ha balról szabálytalanul előttük terem egy csapat kisgyerek rollerrel/kerékpárral. Rendkívül veszélyes!

Azt javasoljuk a kerékpárosoknak és rollereseknek, hogy fokozottan figyeljenek oda az ilyen útszakaszokon, mert könnyen balesetet okozhatnak, ha egyirányú utcába hajtanak be.

 

 

KEREKPASOTABLA

 

 

(Budaörsi Infó)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.