Regionális kerékpáros stratégia a budaörsi bicajosok oldaláról nézve
- Budaörsi INFÓ
- 2021 április 02.
(Budaörs, 2021. április 2. – Budaörsi Infó) Korábbi cikkünkben olvashattak arról, hogy a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégiára épülő regionális kerékpáros stratégiát készít a központi régióra és Budapest térségére a kormány megbízásából a Budapest Fejlesztési Központ (BFK). Ezzel kapcsolatban megkérdeztük a budaörsi kerékpáros egyesületet is, a Fillari-Team-et, illetve annak vezetőjét, hogy ők hogyan látják ezt a témát kerékpáros oldalról.
A megrendelt stratégia legfőbb feladata lesz megmutatni, milyen beruházások, új kerékpárutak, útépítések, forgalomtechnikai változások szükségesek, hogy az agglomerációban minden vasút- és HÉV-állomás biztonságosan megközelíthető legyen kerékpárral, és legyen biciklitárolási lehetőség is ott. A stratégia 2022 végéig készülhet el.
„A budapesti agglomeráció közlekedése az autózáson alapul, 10-ből csak 3-an veszik igénybe a közösségi közlekedést, a cél, hogy ezt az arányt a duplájára emeljük, megközelítve a fővároson belüli arányt. Csak így lehet mérsékelni a Budapest útvonalait túlterhelő közúti forgalom káros hatásait, a légszennyezést, az egészségromlást, a dugókban elvesztegetett időt. A cél, hogy minden agglomerációs településen élő biztonságosan meg tudja közelíteni a legközelebbi állomást biciklin és ott is tudja hagyni a kerékpárját az állomáson.
Ez a legolcsóbb megközelítési mód: P+R parkolókra is szükség van, tervezünk ilyeneket, de az állomások 10-15 perces bringás környezetéből a legjobb, ha az emberek biciklivel érkeznek a vasúthoz vagy a hévhez, ehhez azonban sokszor csak néhány száz méter kerékpárút vagy a főúton egy biztonságos átkelési lehetőség hiányzik” – idézték a közleményben Fürjes Balázst, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkárt.
Hugauf Marcell, a budaörsi kerékpáros egyesület vezetője a Budaörsi Infónak elmondta, hogy egyesületük számára fontos a megfelelő minőségű, mennyiségű és leginkább biztonságos kerékpározás feltételeinek a megteremtése és elősegítése.
„Éppen ezért évente megrendezzük a Budaörsi Kerékpáros Felvonulást, ahol többek között a mozgás örömére és ösztönzésére, illetve a biztonság fontosságára hívjuk fel a figyelmet.
Ennek egyik feltétele – ami csak is rajtunk áll – az a kerékpáros fejvédő használata, MINDIG! A másik része, hogy legyen megfelelő infrastruktúra hozzá.
Sokan elfelejtik, hogy ennek egy összefüggő rendszernek kell lennie, mely érinti a település legfontosabb központjait és szolgáltatásait, illetve kapcsolódik a már meglévő helyi, regionális és fővárosi hálózathoz.
Budaörs nem áll rosszul, de bőven van mit fejleszteni! Ahogy a stratégiában is említve van, cél a vasút elérhetőségének javítása. Ez akkor lenne releváns, ha mind minőségben, mind mennyiségben és a járatok sűrítésével valóban előnyös közlekedési eszközzé válna a kötött pályás közlekedés Budaörsön.”
Mi az, ami még fontos lehet a budaörsi kerékpárosok számára?
„Elengedhetetlen a biztonságos kerékpár tárolási lehetőség, sokan emiatt ódzkodnak a kerékpár rendszeres használatától. Fontos, hogy lehetőség szerint a legrövidebb útvonalat jelöljük ki kerékpáros közlekedésre a cél eléréséhez, jobb elébe menni és már a tervezés előtt felmérni a helyi igényeket.
A biztonság fokozása érdekében célszerű a főutakat minimális mértékben keresztezni és a folyamatos haladás lehetőségét megteremteni. A kerékpáros infrastruktúra elemeit képezhetik gyors ‘csináld magad’ szervizpontok és információs/ tájékozódási táblák kihelyezése.
Kerékpáros, illetve a közlekedés más résztvevői szempontjából is a legelőnyösebb az elválasztott, önálló kerékpárút kialakítása, mely folyamatos és biztonságos közlekedési lehetőséget biztosít. Ezen kívül a kerékpáros infrastruktúra hálózat elemeit képezheti irányhelyes, zárt vagy nyitott kerékpársáv; gyalog- és kerékpárút, illetve kerékpáros nyom is.”
Budaörsön melyik kerékpárutat tudnád kiemelni, illetve hogyan lehetne legjobban hozzáilleszteni egy ilyen tervhez?
„Helyi szinten példaértékű a Baross utca menti kerékpárút, mely egészen az uszodáig vezet. Ez a fő gerincvonal és erről ágazik le egy-egy kitérő. Ennek a hálózattá alakítása egy helyi feladat, mely részeként a vasút, illetve Kamaraerdő elérhetőségét is javítani kell, illetve Kelenföldre való bejutást, együttműködve a 11. kerülettel és a fővárossal.
Emellett a főút mentén található szolgáltatások elérhetőségét biztosítani kéne kerékpáros infrastruktúrával. Az már nagyobb tervezést és költségvetést igényelne, hogy a főút vonalában is megteremtsük a biztonságos és jól használható kerékpározás feltételét, de ezzel válna teljessé városunkban a kerékpáros hálózat és biztosítana közvetlen elérhetőséget Budapestre, illetve Törökbálint, Budakeszi és Biatorbágy irányába.”
(Budaörsi Infó)
facebook:
0 Komment