Wittinghoff Tamás: Csapdát állított a kormány a Budaörs felé autózóknak

(Budaörs, 2015. április 22. – Budaörsi Infó) Wittinghoff Tamás, Budaörs város  polgármestere az M1-M7-es autópálya bevezető szakaszán fizetendő útdíjjal kapcsolatos közleményt juttatott el szerkesztőségünkbe, amelyben arról ír, hogy a kormány csapdát állított Budaörs felé autózóknak. Az útdíj kapcsán mindenkinek megvan a maga véleménye, erről korábbi cikkünkben is olvashattak már. 

 

 

Csapdát állított a kormány a Budaörs felé autózóknak

 

Külföldiek, vidékiek, vagy ritkán autózó budapestiek is könnyen beleeshetnek abba a csapdába, amely az M1-M7-es autópálya bevezető szakaszán várja őket: itt ugyanis a kormányzati kommunikációval szemben már jóval a budapesti városhatár előtt fizetőssé válik az autópálya (legalábbis a rendelet szerint), amelyre semmilyen tábla nem figyelmezteti a gyanútlan autósokat.

Annak, aki bízva a kormányzati tájékoztatásban arra gondol, hogy Budapestet elhagyva az első lehetséges helyen lejön az M1-M7-es autópályáról, és akkor nem kell megyei matricát vennie, nagy meglepetésben lehet része, amikor a büntetést kézhez véve rájön, hogy a kormány egyszerűen becsapta.

Az M1-M7-es autópálya bevezető szakasza a 37/2007. (III. 26.) GKM rendelet szerint ugyanis már jóval a megyehatár előtt, az Egér úttól útdíjköteles, és ebben nem hozott változást a januári jogszabály-módosítás.

A kormányzati kommunikáció szerint a legfontosabb változás az volt február 1-jével, hogy a megyei matricák nem a megyehatár előtti utolsó, hanem a határ utáni első lehajtóig érvényesek – erről beszélt Fónagy János közlekedési államtitkár is a változásokat ismertető sajtótájékoztatón. Mivel fővárosi matrica nincs, vagyis Budapesten belül elvben nem fizetősek az utak, értelemszerűen ennek a díjmentességnek a városhatár utáni első lehajtóig kellene tartania. Ez azonban nem így van: Pest megyei matricát kell venniük azoknak is, akik csak a főváros belterületén használják az autópálya bevezető szakaszát, és a városhatárt követő első lehetséges alkalommal elhagyják azt.

Erre vonatkozóan ráadásul semmilyen tábla nem figyelmezteti a gyanútlan gépkocsivezetőket, így gyakorlatilag csapdába kerülnek az M1-M7-es bevezető szakaszán, s amikor rájönnek, hogy fizetős útszakaszon vannak, már nincs módjuk lejönni róla. Ez az állampolgárok megtévesztése.

Teljes mértékben elfogadhatatlannak, és diszkriminatívnak tartjuk, hogy az M1-M7-es bevezető szakaszán nem érvényesül a kormány által hangoztatott, és az ország más területein bevezetett alapelv (ti., hogy a megyehatárt követő első lehajtónál még következmények nélkül el lehet hagyni az autópályát), ami sérti az egyenlő bánásmód követelményét.

Az ellentmondást Budaörs város polgármestereként Fónagy János közlekedési államtitkárral folytatott személyes megbeszélésünk során is felvetettem, ám annak orvoslására nem kaptam érdemi ígéretet. Ezért felszólítjuk a kormányt, hogy ha már – számunkra teljességgel elfogadhatatlan módon – fizetőssé tette Budaörs belső úthálózatának egy részét, legalább a saját maga által meghatározott alapelveket tartsa be. Ennek megfelelően az M1-M7-es autópálya ne az Egérúti csomóponttól váljon fizetőssé, hanem a városhatárt követő első kijáratnál, azaz a budaörsi benzinkútnál.

Mint ismeretes Budaörs korábban azzal került be a várost kettészelő M1-M7-es autópályaszakasz fizetőssé tétele kapcsán a médiába, hogy jelezte: a továbbiakban nem fogja fizetni az autópálya megvilágítását, hanem a számlákat továbbküldi az útszakaszt üzemeltető Állami Autópálya Kezelő Zrt-nek. E döntés miatt több támadás is érte a városvezetést. Budaörs 2001-től 2014-ig fizette a számlákat. Érdemes megjegyezni, hogy az autópálya fővárosi szakaszának közvilágításáért évtizedeken át a főváros egy forintot sem fizetett. Miközben két éve tulajdonba és kezelésbe vette a bevezető szakasz budapesti részét, az út megvilágításának elemeit csak idén februárban vette át, s a számlákat Budaörssel ellentétben eleddig nem a főváros fizette.

Természetesen ezzel nem a fővárost kritizáljuk, hisz az a normális, ha az autópálya üzemeltetője viseli az úttal kapcsolatos költségeket. Az viszont teljességgel ésszerűtlen, hogy az autópálya bevezető szakasza az egyik helyen fizetős, mert az „csak” előváros, a másikon – a fővárosban – pedig nem. Budaörsön, akárcsak a fővárosban e szakasz két autópálya egyesített forgalmát vezeti át, s miként Budapesten, Budaörsön is a belső úthálózat részeként használjuk.

 

Wittinghoff Tamás
Budaörs város polgármestere

facebook:

2 hozzászólás

  1. […] Infó) Wittighoff Tamás 2015. április 22-ei sajtónyilatkozatában arról olvashattunk, hogy csapdát állított a kormány a Budaörs felé autózóknak. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium erre a közleményre kiadott egy “cáfolatot”, […]

  2. […] fizetőssé tétele sokban érintette Budaörsöt. Wittinghoff Tamás polgármester többször is erélyesen fellépett ez ügyben. A polgármester továbbra is fenntartja követelését, miszerint a budaörsi benzinkútig lehessen […]

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.