Mitől különleges a Kesjár Csaba Általános Iskola? – Képes interjú Tóth Krisztinával

(Budaörs, 2014. december 10. – Budaörsi Infó) A Kesjár Csaba Általános Iskola a legfiatalabb iskola Budaörsön. Nemrégiben újították fel a tetőteret, és egy új játszótérrel is bővült a létesítmény. Az intézmény igazgatónőjével a 7 szokásról, a felújításokról és arról beszélgettünk, hogy hogyan fér el a tanítás mellett a magánélet és három gyerek felnevelése is.

 

1988-ban az 1. sz. Általános Iskola Béke téri épületében megszűnt a tanítás, így szükségessé vált Budaörsön egy új iskola építése, amely a 4. sz. Gyakorló Általános Iskola néven kezdte meg működését az Őszibarack utca 29. szám alatt. 1992 júniusában az iskola felvette a fiatalon elhunyt autóversenyző, Kesjár Csaba nevét, aki a diákok számára rövid életútjával bebizonyította, hogy a képességekre építve, szorgalommal, kitartással el lehet érni a kitűzött célokat, a legjobb eredményeket.

 

Simon Mária igazgatónő több, mint  két évtizeden keresztül volt igazgató a Kesjár Csaba Általános Iskolában. A helyét 2013-ban Tóth Krisztina vette át, aki már 1993 óta tanított ebben az iskolában.

A Kesjár egészségnevelési bázisiskolaként működött, és a kezdetekben “t”-s osztályok is indultak, ahová az aktívabb, sport iránt jobban érdeklődő diákok jártak, ekkor még csak 300-an voltak.

1993-ban gimnáziumi képzéssel bővült a paletta, viszont az emelt szintű érettségi bevezetése miatt 2003-ban végzett az utolsó gimnazista osztály. Jelenleg 480 diák jár a Kesjárba.

 

kesjar_csaba_altalanos_iskola2

 

Tóth Krisztina a Budaörsi Infónak elmondta, hogy az elmúlt években azzal a problémával szembesülnek, hogy többen szeretnének az iskolájukba járni, mint ahány férőhely van.

“A túljelentkezésben valószínűleg az is nagy szerepet játszik, hogy az iskolánk csatlakozott 5 évvel ezelőtt a hét szokás programba, ahol  azt tanítjuk többek között a diákoknak, hogy legyenek proaktívak, úgy álljanak a dolgokhoz, ahogy szeretnék, hogy teljesüljenek.

A második alappillére ennek a programnak, hogy a diákok hozzák meg a saját döntéseiket, és ezekért ők legyenek a felelősek.

Azt tanítjuk, hogy a céljaikat pontosan határozzák meg, és ellenőrizzék is az elért eredményeiket.

Mások véleményének meghallgatására hívjuk fel a figyelmet, és arra, hogy csak azt követően mondjanak saját véleményt.
Azt kérjük a tanulóktól, hogy mindig gondolkodjanak nyer-nyer helyzetben, vagyis bármit csinálnak, az ne okozzon testi, lelki károkat másoknak.

Alapelv az is, hogy együtt jobb, vagyis arra ösztönözzük a diákokat, hogy keressék azokat a lehetőségeket, ahol közösen oldhatnak meg problémákat, mert fontos a közös munka.

A megújulás jelentőségét is hangsúlyozzuk, hisz a feltöltődés testileg és lelkileg nagyon fontos. A sport, a pihenés és a játék sem maradhat ki a diák napi rutinjából.

 

kesjar_csaba_altalanos_iskola

 

A hét szokás program egy életvezetési stratégiát tanító angolszász program, amely mögött sem ideológiai, sem vallási, sem pedig filozófiai háttér nincs.

 

 Ön szerint mi az iskolájuk legfőbb erőssége?

 

“A hét szokás oktatása mellett nagyon erős az alsós és felsős osztályok összefonódása. A nagyok segítik a kisebbeket. Nálunk nagyon fontos a sérültség, lemaradottság kezelése is. Reggel, amikor bejönnek ide a gyerekek, nem gyomorgörccsel érkeznek.”

 

Nemrég fejeződtek be a felújítások a Kesjár Csaba Általános Iskolában. A teljes tetőtér került felújításra, és a könyvtár is megújult. A szerkezet megerősítése mellett új könyvtári polcok is érkeztek.

 

kesjar_csaba_altalanos_iskola5595

 

“Nagyon örülünk a felújításoknak. Az iskolánk szerkezete immár 25 éves, nagyon ráfért már a  felújítás.  Június 2-án kezdődtek a munkálatok, és végtelenül elégedett vagyok, hogy minden nagyjából határidőre készült el. Mindenről megkérdeztek minket, és most a tetőtér ragyog. Megújult a tanári, a gazdasági irodák, az irodák és a nyelvlabor is. Új játszóteret is kaptunk a hátsó udvarra, ami mellett épült egy kisebb játszótér is, így külön területen lehetnek az iskolások, és azok, akik nem ide járnak.”

 

kesjar_csaba_altalanos_iskola89

kesjar_csaba_altalanos_iskola88

kesjar_csaba_altalanos_iskola1234

kesjar_csaba_altalanos_iskola135

kesjar_csaba_altalanos_iskola121

 

Milyen felújításokra lenne még szükségük a közeljövőben? 

 

“Az informatikai háttér megerősítését szeretnénk majd a következő években megoldani. Szép lassan avulnak az irodák bútorai éppúgy, mint a  tanulói bútorok, itt van egy kis hiány, ez lesz jövőre a terv. Most nagyon boldogok vagyunk, és örülünk a lezajlott felújításoknak.”

 

kesjar_csaba_altalanos_iskola87

 

Milyen érzés igazgatónak lenni egy általános iskolában?

 

“Nagyon jó igazgatónak lenni. Én ide tartozom 25 éve, ehhez a közeghez.

Simon Mária felépítette, ahogy engem szeretett volna igazgatónak látni: szép lassan, szervesen; elvégeztetve a közoktatási vezetőképzőt, megkínálva ezer feladattal, ahol kipróbálta, hogy nem ‘vérzek-e’ el.

A tantestület 100%-a megszavazta, hogy én legyek az igazgató, mérhetetlenül megtisztelő ez nekem.

Itt, ha az ember hátat fordít, a rendszer akkor is működik. Ez egy annyira összeszokott társaság, hogy ide csak be kellett állni az igazgatói helyzetbe és menni tovább.

A finanszírozás kettéválásával bár lassul és nehezül az életünk, de úgy érzem, hogy ez még kezelhető. Én nagyon szeretek ide bejönni. Ez számomra nem munka.”

 

kesjar_csaba_altalanos_iskola3

 

Milyen konkrét problémák jelentkeznek az intézményben a finanszírozás kettéválása miatt?

 

“A Klebelsberg Intézményfenntartó Központ 2013. január 1-jei fenntartói működése változásokat hozott, amelyektől tartottunk. Budaörs Város Önkormányzata olyan nagyvonalú, oktatásbarát közeget teremtett iskolái köré, hogy nehezen hittük, ezen van mit javítani.

Félelmeink jó része azért tompult, mert a Budakeszi Tankerület vezetése kulturált, együttműködő és alapvetően minden jogos kérésünknek igyekszik hátteret nyújtani. Emberileg a viszonyunk kiegyensúlyozott, ezügyben nincs panaszunk.

A szervezet nagyságából következően azonban az ügymenet olykor lassúbb, mint egy iskola dinamikája kívánja, a tervezés hosszabb időt igényel, a források pedig kimondottan szűkek. Sokszor a szülői segítség lendít át bennünket akut helyzeteken, vagy az Önkormányzat megszokott segítsége. A KLIK jövőre kiegyensúlyozott költségvetési évre számít, így tervezünk egyelőre.”

 

 kesjar_csaba_altalanos_iskola77

 

Van olyan, hogy rossz diák? 

 

“Nincs. Olyan van, aki deviáns, feszegeti a határait. Emlékszem olyanra, aki erőink határig elment, de visszamenőleg szépülnek az emlékek, mert ahogy telik az idő, a gyerekek úgy változnak.

Én nagyon mélyről indultam. Csepelen kezdtem el egy szakközépiskolában tanítani 40 fős fiú osztályokat 21 évesen, kohászokat, villanyszerelőket. Ahhoz képest ez, ami itt történik a Kesjárban, nem gond, hisz ha egy nyolcadikos visszaszól vagy karcos a modora, azt megoldjuk.

Nagyon fontos, hogy minden gyerekkel személyre szabottan kell bánni, ez komoly erőt igényel, de mindenképp megéri a belé fektetett időt, hisz a gyerekek ettől válnak önazonos, nyugodt felnőtté.”

 

kesjar_csaba_altalanos_iskola5

 

A szülőkkel milyen az iskola kapcsolata?

 

“Szerintem jól el tudunk jutni a szülőkig. Mi nyitottak vagyunk arra is, hogy a szülők ki-be járjanak az iskolában. Jó találkozni, beszélni velük egy-két szót. Van elektronikus naplónk, ami már 3 éve nagyon jól működik. A szülőknek pedig tetszik, hogy azonnal kapnak választ a kérdéseikre. Így folyamatosan kapcsolatban tudunk lenni velük.

Újdonság, hogy elindítottuk a Szülők Akadémiája programot, ami egyfajta kommunikációs stratégia. Minden hónapban meghívunk egy előadót, aki többnyire szülő, és arra kérjük, hogy beszéljen nekünk a szakmájáról. Így a pályaválasztáson már gondolkodó nyolcadikosok és a szülők is testközelből megismerhetnek néhány foglalkozást, és nem mellesleg egymást is.”

 

 

A Kesjár szeretne nyitni külföldi iskolák felé is a jövőben, hogy a diákokat segíthesse különböző kultúrák megismertetésével?

 

“Nálunk a Hét szokás program abban fog továbblépni, hogy Világítótorony referencia iskola leszünk (Lighthouse School), ami azt jelenti, hogy tavasztól holland és egyéb delegációk jönnek hozzánk, egy nemzetközi hálózatba kerülünk. Lengyel és más országbéli testvériskolákba szeretnénk a diákjainkat eljuttatni.”

 

kesjar_csaba_altalanos_iskola543

 

Igazgatónőként és anyaként milyen problémákkal kell megküzdenie?

 

“A munka szervezése kicsit nehéz. Régen magyartanárként egyfélét csináltam, de most mindig meg kell szakítanom a munkát egy fontosabb elintéznivaló miatt, és ismét meg kellett tanulnom éjszaka dolgozni.”

 

 

Egy igazgatónak van magánélete is?

“Nagy lelkiismeret furdalásom van, mert van 3 saját gyerekem, két ötödikes ikerlányom és egy gimnazista nagyfiú. Ők érzik, hogy kicsit kiszálltam mentálisan. Komoly erőfeszítés, hogy ne ők szenvedjék meg azt, hogy sok dolgom van, azonban a szombat-vasárnapot együtt töltjük, de az éjszakák rövidek.

Abban az iskolában tanulnak, ahol igazgató vagyok, de jól tűrik és nem élnek vissza vele. Picit szemrehányást tesznek néha, hogy mindig az iskola van a fókuszban, de igyekszem megfelelni nekik is. Nagyon vigyázok, hogy ne legyen semmi előnyük, éppígy hátrányuk sem miattam. Nem piszkálják a többiek őket. Én nem akarom más iskolába venni őket, mert nem találtam jobbat.”

 

 A Kesjár Csaba Általános Iskoláról röviden összefoglalva elmondhatjuk, hogy a hét szokás szelleme itatja át a falakat és mint egy kis családi közösség, úgy működik. A Szülők Akadémiája és a Világítótorony referencia iskolákhoz való csatlakozási terv kiváló lehetőséget biztosít majd a gyerekeknek arra, hogy testközelből ismerjék meg a világot és felelősségteljesen tudjanak majd döntést hozni, amikor a továbbtanulásra kerül sor.

 

(Budaörsi Infó)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.