Német lapok a Norvég Civil Alapról és a reklámadóról
- Budaörsi Infó
- 2014 június 11.
A Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) című német konzervatív lap és a liberális Süddeutsche Zeitung (SZ) a Norvég Civil Alap támogatásai körül keletkezett vitáról közölt beszámolót szerdán, a Die Zeit című liberális hetilap pedig a tervezett reklámadóról is írt online kiadásában.
A FAZ Támogatás csak politikai rokonszenv esetén címmel közölte Stephan Löwenstein cikkét, aki azt írta, hogy “Magyarországon sokasodnak az Orbán-kormány mindenhatósági igényére utaló jelek”. A Földművelésügyi és a Honvédelmi Minisztérium vidékre költöztetésének tervével kapcsolatban úgy vélekedett, hogy az elképzelés decentralizációt jelez, más fejlemények viszont központosításra utalnak, köztük a Miniszterelnökség “felértékelése” a kormányzati szerkezetben.
Felidézte, hogy az uniós támogatások felügyeletének áthelyezése a Miniszterelnökségre vitához vezetett Brüsszellel, de van egy másik konfliktus is, a Norvég Civil Alap támogatásai körüli vita, amely “alapvetőbbnek és mélyrehatóbbnak tűnik”. Az európai ügyekért felelős norvég miniszter nyilatkozatát idézve kiemelte, hogy Oslo “demokráciapolitikai aggodalmak” miatt függesztette fel a támogatásokat, ami a források elosztása feletti jogosultság kérdésénél “jóval túlmutatóbb aggályokra” utal.
A Süddeutsche Zeitung Ajándék mellékhatásokkal címmel közölte Cathrin Kahlweit írását, aki a Norvég Civil Alap körüli ügyet ismertetve úgy vélekedett, hogy “furcsa és nagyon átpolitizált” vitáról van szó. A felek álláspontját bemutatva megjegyezte, hogy az úgynevezett problémás szervezetek listáján szereplő civil szervezetek “gúnnyal és szarkazmussal” reagálnak a kormány eljárására.
A Die Zeit Orbán hadjárata a baloldal ellen címmel közölt beszámolót, amelyben a norvég alap mellett a tervezett reklámadó és az Origo főszerkesztőjének leváltása körüli ügyet is ismertette a szerző, Michal Kokot. Kiemelte, hogy Orbán Viktor kormányfőnek “nagyobb a hatalma, mint bármikor, de továbbra is igyekszik pórázra fogni a független médiumokat és a civil szervezeteket”, és kérdés, hogy vajon “mitől fél”.
Megjegyezte, hogy “a kormány számára mindenki baloldali, aki őt bírálja”, és “nem csoda, hogy éppen azokat a civil szervezeteket vette célba, amelyeket a Norvég Alap támogat”, hiszen a Freedom House szerint ezeken kívül “nincs már több független szervezet”. Ebben a helyzetben a Fidesz vajon “miért lép fel ennyire idegesen a még megmaradt néhány független szellem ellen?” – vetette fel a szerző, majd kifejtette, hogy a párt “nagy energiát fordított” a kétharmados parlamenti többség biztosítására, de “a választási rendszer átalakítása és a sajtókampány ellenére éppen hogy csak elérte a célját”.
http://www.zeit.de/politik/ausland/2014-06/ungarn-pressefreiheit-medien-steuern/komplettansicht
A Handelsblatt a reklámadóról
A Handelsblatt című német üzleti lap a tervezett reklámadóról közölt kommentárt kedden.
A szerző, Hans-Peter Siebenhaar az Elég az orbánisztánból! című írásban úgy fogalmazott, hogy “Orbán Viktor, Magyarország jobboldali populista miniszterelnöke megizzasztja a még szabad tévéadókat”. Az “Orbán-párt tervein könnyű átlátni”, a tervezett reklámadó “kísérlet arra, hogy az utolsó megmaradt független csatornákat is pórázra fogják” – tette hozzá.
Szerinte “Magyarország a demokrácia ügyében már ma is az utolsó az EU 28 tagállama között”, és “Európának nem szabad tovább tétlenül néznie a sajtószabadság lopakodó felszámolását”, különben olyan viszonyok alakulnak ki, mint Oroszországban Vlagyimir Putyin uralma alatt.
A német kormánynak sem szabad szó nélkül hagynia, hogy “orbánisztánná züllik” Magyarország, amely egykor “a demokrácia éllovasa volt a keleti blokkban” – tette hozzá a Handelsblatt szerzője.
Az írás egy hosszabb változata megjelent a Handelsblatt online kiadásában Támadás a média szabadsága ellen.
http://www.handelsblatt.com/meinung/kolumnen/kurz-und-schmerzhaft/der-medien-kommissar-attacke-auf-die-medienfreiheit-seite-all/10011170-all.html
facebook:
0 Komment