A külföldi animáció nehezen tör be az amerikai piacra
- Budaörsi Infó
- 2011 június 09.
Amikor egy hollywoodi stúdió animációs filmet forgat, az egész világnak szánja azt. Ez az út azonban meglehetősen egyirányú. Külföldi animációk elvétve jutnak el az amerikai piacra, és még ennél is ritkábban aratnak ott sikert.
A 20th Century Fox Rio című, 3D-s madárkalandja Rio de Janeiróban debütált, és Brazílián kívül számos más országban aratott sikert, amíg végül Észak-Amerikában is bemutatták. A Disney-Pixar stúdió pedig a Verdák folytatásához éppenséggel ezt a szlogent találta ki: a Verdák befutnak a világban.
Carlos Saldanha, a Rio brazil származású rendezője, aki a Disney, a Warner Bros., valamint a Hanna-Barbera rajzfilmjein nőtt fel, a Variety című szaklap online kiadásában beszélt arról, hogy miközben tehetséges animációsok a világ minden táján dolgoznak, a lehetőségeik erősen korlátozottak. “Nagyon le vannak maradva attól a produkciós vonaltól, ami sikeressé tehet egy animációs mozit” – mondta.
A lap elemzése szerint az Amerikában mérsékelt érdeklődés kíséretében vetített külföldi animációs filmek gyakran szokatlan kísérletek, amelyek “történetesen animációs filmként” készülnek. Ilyenek az Oscar-jelölt Persepolis, Az illuzionista vagy a Belleville randevú – Francia rémes, amelyeket a Sony Pictures Classic forgalmazott, vagy a GKids produkciója, a Kells titka.
Eric Beckman, a GKids forgalmazási főnöke előtt nem titok, hogy a sikert más mértékkel mérik a tengerentúl. Példaként a brit Aardman Animation és a DreamWorks pár évvel ezelőtti együttműködését hozta fel: az Elvitte a víz 150 millió dolláros jegybevétellel zárta amerikai vetítését, ami odaát nem ütötte meg a siker fogalmát – ebből is nyilvánvaló tehát, hogy nagyon magasan van a léc.
A Wallace és Gromit sorozatot jegyző Aardman jelenleg két filmet készít a Sony támogatásával: a Karácsony Artúr és a The Pirates! Band of Misfits című animációkat. Mint Bob Osher, a Sony digitális produkcióinak főnöke elmondta: a forgalmazás amerikai stílusú lesz, de arról szó sincs, hogy amerikanizálnák az Aardman munkáját. Mindössze az a cél, hogy a lehető legszélesebb közönséghez juttassák el a filmeket – hangsúlyozta.
A Sony technikailag és pénzügyileg is támogatja a produkciók megvalósítását. Ez egyfelől azt jelenti, hogy rendelkezésre bocsátja a Sony lehetőségeit, másfelől finanszírozza a brit stúdió fejlesztését.
Ben Stassen belga animációs filmrendező saját bőrén tapasztalta meg, milyen nehézségekbe ütközik az amerikai forgalmazás. Sammy nagy kalandja – A titkos átjáró című filmje már 80 millió dollárt keresett a nemzetközi piacon, de csak mostanában kezdődhet amerikai forgalmazása.
Stassen, aki 25-30 millió dollárból készíti 3D-s animációit tisztában van azzal, hogy a családi filmek piaci bevezetése a legköltségesebb. Mint mondta: 25-30 millió dolláros promóciós költséggel kell számolni, ha az ember esélyt akar adni a filmjének.
Stassen véleményét a német Constantin Film producere, Martin Moszkowitz is osztja. Mint megjegyezte: az amerikai közönség hozzá van szokva az efféle előkészítéshez, amivel elsősorban a gyerekeket célozzák meg. A Constantin legközelebb a Tarzan 3D-s változatával készül meghódítani Észak-Amerikát.
A francia animáció kicsit más tészta: a Variety szerint animációs filmgyártásuk jellemzően a személyes, szerzői látomásokat támogatja, és nem tartozik az elsődleges szempontok közé a széles kereskedelmi siker.
A szaklap írása arra is emlékeztetett, hogy az európai, illetve nem angol nyelvű produkcióknál külön költségként jelentkezik a szinkron, ami ugyancsak késlelteti az amerikai forgalmazást. A Mia és Migoo című francia animációhoz, amely 2009-ben elnyerte az Európai Filmdíjat, Whoopi Goldberget és James Woodsot nyerte meg szinkronhangként a filmet Amerikában forgalmazó GKids.
A GKids egyébiránt a marketing költségek alacsonyan tartására törekszik. A promóciós anyagokat házon belül készíti, a felnőtt célközönséget online igyekszik elérni, és stratégiáját a kritika elismeréseire építi. Mint Beckman mesélte: minden általuk forgalmazott film nyereséges, de a siker számokban kifejezett meghatározásakor nem gondolkodnak 150 millió dollárnál nagyobb bevételben.
facebook:
0 Komment