A NAV a feketemunka hátrányaira figyelmeztet
- Budaörsi Infó
- 2015 április 15.
Komoly hátrány érheti azokat, akiket munkáltatójuk “feketén”, azaz bejelentés nélkül alkalmaz, a következmények érinthetik a nyugdíjat, a táppénzt és egyéb ellátásokat, de például a hitelfelvételhez szükséges jövedelemigazolást is – figyelmeztet az adóhatóság a honlapján közzétett tájékoztatóban.
A Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz (NAV) éves szinten több ezer közérdekű bejelentés érkezik, amelyek jelentős része a bejelentés nélküli, illetve az egyéb munkaügyi szabálytalanságokkal kapcsolatosak – írja közleményében a NAV.
A bejelentés és szerződés nélküli (fekete/szürke) foglalkoztatásnak rendkívül súlyos következményei vannak a munkavállaló szempontjából. A munkaviszonyból származó jogok (munkaidő, pihenőidő mértéke, legalacsonyabb munkabér, a munkaviszony megszüntetésének szabályai stb.) kikényszerítése, a munkával töltött időszak nyugdíjjogosultság szempontjából történő utólagos elismerése, vagy egyéb ellátások (táppénz stb.) igénylése rendkívüli nehézséget okozhat. A munkavállalónak számos esetben – például, ha lakáscélú hitelt szeretne felvenni – jövedelemigazolásra is szüksége lehet.
Mindezek miatt fontos, hogy a foglalkoztatás szabályszerű legyen. Az adóhatóság szerint a munkavállalás előtt ezért célszerű a leendő foglalkoztatót ellenőrizni a NAV honlapján (www.nav.gov.hu/nav/adatbazisok), ahol az adatbázisok tartalmazzák a hátralékos, a felfüggesztett, be nem jelentett alkalmazottat foglalkoztató gazdálkodókat, melyeknél kockázatos lehet a munkavállalás.
Munkaviszony esetében ragaszkodni kell az írásban megkötött – minimum az alapbért és a munkakört tartalmazó – munkaszerződéshez, amelyből egy példány a munkavállalóé. Alkalmi munka, idénymunka esetében nem kötelező az írásbeli szerződés, és bár az így alkalmazottak társadalombiztosítási szempontból még nem biztosítottak, de – a háztartási munkát vállalók kivételével – nyugellátás, munkahelyi baleset esetén egészségügyi ellátás, valamint munkanélküli ellátás nekik is jár. Az ilyen, egyszerűsített foglalkoztatású munkavállalóknak – amennyiben egyéb jogcímen egészségügyi ellátásra nem jogosultak – saját maguknak kell egészségügyi szolgáltatási járulékot fizetniük a NAV-nál.
A munkáltatóknak kötelességük igazolást adni a munkavállaló számára a szabályos bejelentésről. A bejelentést követő napon automatikusan, de ha a dolgozó kéri, bármikor meg kell kapnia a dokumentumot, amely tartalmazza a bejelentésben közölt adatokat és a bejelentés teljesítésének időpontját.
Amennyiben valakinek kétségei vannak, a lakóhelye szerinti adóigazgatóság ügyfélszolgálatán vagy az Ügyfélkapu segítségével meggyőződhet arról, hogy bejelentették-e. Ha úgy tűnik, hogy nem szabályosan foglalkoztatják, és ezt munkahelyén nem sikerül tisztáznia, a munkaviszony létesítésével, megszűnésével, megszüntetésével, munkabérrel, munkaidővel, rendkívüli munkavégzéssel kapcsolatban az illetékes kormányhivatal munkavédelmi és munkaügyi szakigazgatási szervének munkaügyi felügyelőségéhez fordulhat – írja közleményében a NAV.
facebook:
0 Komment