A budaörsi polgármester nyílt levele Tarlós Istvánnak: A budaörsi önkormányzat nem érti a mesterséges dugót

„Ha már segíteni nem tudsz, legalább ártsál.” Ez a keserűen-gúnyos mondás jutott eszünkbe, amikor szembesültünk a Budapesti Közlekedési Központ legújabb intézkedésével. A Budaörsi út egy kritikus szakaszán buszsávot hoztak létre, amely olyan, régen látott dugókat generált, ami megkeseríti az agglomerációban élők mindennapjait. Az önkormányzat tárgyalásokat kezdeményez a BKK illetékeseivel a tarthatatlan helyzet felszámolásáról.

Május 30-án, hétfőn adták át azt az új buszsávot, amely a Budaörsi út befelé jövő oldalán, a Nagyszőlős utcai felüljárótól a BAH-csomópontig tart. Az intézkedés következményeként a Nyugat-Magyarországról és az agglomerációból érkező forgalmat az M1-M7-es közös szakaszán egyetlen sávba kényszerítik. Mindez olyan dugókat eredményez, hogy időnként a budaörsi Auchanig ér a sor.

A dolog pikantériája, hogy ugyanebben a hatalmas dugóban álldogálnak a BKV buszok is, mindaddig, amíg el nem érik az alig 500 méteres buszsávot. Tehát a beavatkozás sem az autósokon, sem a tömegközlekedést igénybe vevőkön nem segített.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke szerint az új buszsáv kijelölését ők kezdeményezték még évekkel ezelőtt. Dorner Lajos úgy véli, helyes döntés, hogy a tömegközlekedés gyorsítása érdekében szűkítik a bevezető utak áteresztőképességét: “Budapest nem azért építi az útjait, hogy azokon külsős autósok várakozzanak” – fogalmazott az elnök.

Hasonlóan érvel a BKK hivatalos közleménye is:
“A buszsáv és a kapcsolódó intézkedések lényege, hogy előnyben részesítse a közösségi közlekedést, és csillapítsa, korlátozza a Belváros felé haladó egyéni gépjárműforgalmat. A projekt a Budaörsi út – Hegyalja út útvonalon több beavatkozást tartalmaz, és segíti a Budaörsi úti 40-es, 139-es, 153-as, 239-es, 240-es, 240E buszokon kívül a Hegyalja úti 8-as, 112-es buszok haladását is, de még a Belvárosban is könnyíti a 7-es buszok közlekedését.

Mivel a beáramló túlzott autóforgalmat a Belváros nem tudja fogadni – és ez nem is lehet cél, a relatíve kedvezőbb megoldás az, ha a kialakuló torlódás inkább a külső területeken és a bevezető utakon jelenik meg, és nem a sűrűn lakott Belvárosban.”

A nyilatkozatok szemmel láthatóan igyekeznek szembeállítani a budapestieket és az agglomerációban élőket. Pedig mindenki tudja, hogy a város és környékének határa mára teljesen virtuálissá vált, valódi szimbiózisban él a főváros a környező településekkel. Ezt a realitást tükrözi az a tény is, hogy BKV buszok járnak a településekre. Mellesleg éppen Budaörs esetében ugyanannyian járnak ki ide dolgozni, mint, ahányan innen Budapestre. Az évtizedes törekvés, hogy egyetlen egységként, egymásra épülve működjön az agglomeráció, és a főváros tömegközlekedése, mindeddig vitán felül állt.

A budaörsi önkormányzat immár két évtizede küzd azért, hogy olyan kötöttpályás közlekedési kapcsolat jöjjön létre a főváros és a nyugati agglomeráció között, ami reális alternatívája lehet a személygépkocsival való közlekedésnek.

Mivel mindeddig nem valósult ez meg, méltánytalan, és irreális követelés, hogy az agglomerációban élők kizárólag tömegközlekedést használjanak.

Azt is tudja mindenki, hogy nincsenek olyan elkerülő utak, amelyeket ésszerű lenne a jelenlegi közlekedési útvonalak helyett használni.

Egyáltalán nem értünk egyet azzal, hogy életszerűtlen, a hétköznapokat megkeserítő megoldásokat vezessenek be, ahelyett, hogy az energiákat a valódi problémakezelésre –  vasútkorszerűsítés, a négyes metró meghosszabítása a Virágpiacig  – koncentrálnák.

Budaörs Város Önkormányzata sürgősen tárgyalásokat kezdeményez a BKK illetékeseivel, hogy megszűnjön az a lehetetlen állapot, amely az elmúlt napokban kialakult a Budaörsi úton.

Wittinghoff  Tamás
Budaörs polgármestere

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.