Fontos változások az építésügyben – Tudnivalók, elérhetőségek
- Budaörsi Infó
- 2013 március 21.
Bár az építéshatósági ügyek januártól első fokon a járásszékhely Budakeszi jegyzőjéhez kerültek, az építkezni vágyók továbbra is sok segítséget kaphatnak a Budaörsi Polgármesteri Hivatalban, és lesz néhány új kötelezettségük is.
Január elsejétől az építéshatósági ügyek első fokon a járásszékhely Budakeszi jegyzőjéhez kerültek, egyes, jellemzően az építésfelügyeleti ügyeket viszont az érdi székhelyű Járási Építésügyi Hivatalnál intéznek majd.
Ennek ellenére a Budaörsi Polgármesteri Hivatal épületében megmarad egy Építésügyi Szolgáltatási Pont, ahol a kérelmek többségét le lehet adni, és bármilyen ügyben tanácsot is lehet kérni. Várhatóan sokan szorulnak majd támogatásra az úgynevezett építésügyi hatósági engedélyezési eljárást támogató elektronikus dokumentációs rendszer (ÉTDR) használata során, ahová elektronikusan kell majd feltölteni különböző, az építkezéssel kapcsolatos dokumentumokat.
Új elemként jelenik meg március 18-tól a településképi véleményezési és bejelentési eljárás. Bár mindkettő némi terhet ró az építkezőkre, szinte az egyetlen eszköz maradt az önkormányzat kezében, hogy rálátása legyen arra, mi is történik építésügyben a saját településén. Ez pedig közös érdek, hiszen így őrizhetjük meg, javíthatjuk a városképet, így szerezhetünk például tudomást reklámtáblák kihelyezéséről, kerítésépítésről…stb.
Miben segít az Építésügyi Szolgáltatási Pont?
Alapvető feladata az információszolgáltatás az állampolgárok részére az építésügyi hatósági ügyintézésük elősegítése érdekében, a kérelmek átvétele és továbbítása, hiánypótlás befogadásának, nyilatkozatok felvételének és továbbításának, digitalizálásának és feltöltésének biztosítása az ÉTDR rendszerbe, lehetővé teszik az építésügyi hatósági eljárás illetékének és az építésügyi igazgatási szolgáltatási díjak helyben való befizetését is.
Településképi és Építésügyi Szolgáltató Csoport
Cím: 2040 Budaörs, Szabadság út 134. II. emelet 226.
Mit kell tudni az ÉTDR rendszerről?
Az Építésügyi hatósági engedélyezési eljárást Támogató elektronikus Dokumentációs Rendszer (ÉTDR) egy központi, az építésügyi hatósági engedélyezési eljárást országos szinten egységesen támogató informatikai rendszer. Az ÉTDR támogatást nyújt az építésügyi hatósági engedélyezési alapeljárások, az alapeljárásokhoz kapcsolódó további eljárások, valamint a közigazgatási jogorvoslati eljárások elektronikus kezdeményezéséhez és lefolytatásához.
Az ÉTDR felhasználója az építési eljárás összes szereplője: a kérelmező, az engedély iránti kérelmet benyújtó építtető, tulajdonosok, haszonélvezők, tervezők, felelős műszaki vezetők, építési műszaki ellenőr, vállalkozó kivitelezők, építésügyi igazgatási szakértők, az ügyben eljáró első- és másodfokú építésügyi hatóságok, szakhatóságok munkatársai, és nem utolsósorban Önkormányzatunk, mint véleményező, betekintő.
A kérelmező elektronikus dossziéba tölti fel a kérelmet és azok mellékleteit. A feltöltés történhet az ÉTDR online felületén, offline módon ÁNYK nyomtatványok használatával, személyes megjelenéssel az szolgáltató csoportnál, vagy postai úton – ez utóbbi két esetben a dokumentációt elektronikus adathordozóra írva kell mellékelni. A papír alapú mellékletek digitalizálása, és a digitalizált kérelem, valamint az elektronikus adathordozón érkező tervrajzok ÉTDR dossziéba másolása az ügyfélszolgálati ponton történik.
A rendszer az új eljárási rendek bevezetésével egy időben, 2013. január 1-én indult.
http://www.e-epites.hu/etdr
Mit kell tudni a településképi véleményezési eljárásról?
Az eljárás a polgármester hatásköre, célja Budaörs építészeti, városképi, illetve természeti értékeinek védelme és igényes alakítása érdekében az építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési munkákkal kapcsolatban – a helyi adottságok figyelembevételével – a városépítészeti illeszkedéssel és a településfejlesztési célokkal összefüggő követelmények kiegyensúlyozott érvényesítése, összességében az épített környezet esztétikus kialakítása.
Településképi véleményezési eljárást kell lefolytatni minden, jogszabályban építésügyi hatósági engedélyhez kötött építési munkára vonatkozó építési, összevont vagy fennmaradási engedélyezési eljárást megelőzően. Az eljárás a kérelmező által a polgármesterhez benyújtott – papíralapú – kérelemre indul. A kérelmezőnek a kérelem benyújtásáig a véleményezendő építészeti-műszaki tervdokumentációt elektronikus formában fel kell töltenie az építésügyi hatósági eljáráshoz biztosított elektronikus tárhelyre. Az eljárásra 15 nap áll rendelkezésre.
A polgármester településképi véleményét a főépítész vagy bizonyos (általában az eddig is tervtanácsi véleményhez kötött) esetekben Budaörs Város Építészeti Tervtanácsának állásfoglalására alapozva hozza meg .
Mit kell tudni a településképi bejelentési eljárásról?
Egyes építésügyi hatósági engedélyhez nem kötött építési munkák csak településképi bejelentési eljárás alapján végezhetők: például védett épület homlokzatának megváltoztatása, kerítésépítés, rendeltetés-módosítás, reklámhordozó elhelyezése,…stb.
A településképi bejelentési eljárás a kérelmező által a polgármesterhez benyújtott – papíralapú bejelentésre indul. A bejelentéshez papíralapú dokumentációt kell mellékelni.
A bejelentési eljárást megelőzően a polgármester minden esetben konzultációs lehetőséget biztosít az azt kezdeményező részére. Az eljárást 8 nap alatt kell a Hivatalnak lefolytatni, de reményeink szerint sok esetben, az egyszerűbb ügyekben ez személyes konzultációt követően, azonnal is lezárulhat, a tudomásulvételt
A polgármester döntését a védett épületek és egyes területeken elhelyezendő reklámok esetében a főépítész szakmai álláspontjára alapozza. A főépítész ehhez kikérheti Budaörs Város Építészeti Tervtanácsának véleményét is.
A két új eljárást a Településképi és Építésügyi Szolgáltató Csoport bonyolítja, a főépítészi állásfoglalás és Tervtanács által tárgyalandó építési ügyekben a Főépítészi Iroda is szívesen ad tájékoztatást.
Főépítészi Iroda
E-mail: foepitesz@budaors.hu
Forrás: budaors.hu
facebook:
0 Komment