Az orvos segít – Toxikus kommunikáció a munkahelyen

(Budaörs, 2024. december 3. – Budaörsi Infó) Orvosi szakértői cikksorozatunkat folytatjuk. A témában szakértőnk Dr. Medgyesi János, aki 20 éve háziorvos Budapesten, oktató a Semmelweis Egyetem Családorvostani Tanszéken, foglalkozás-egészségügyi szakorvos, valamint orvosigazgatója a MedFood Életvezetési Kft.-nek. Ebben a hónapban a toxikus munkahelyi kommunikációról lesz szó.

 

 

Pár hónappal ezelőtt egy középkorú férfi kért időpontot a budaörsi foglalkozás-egészségügyi rendelőnkbe. Elmondta, hogy új beosztásba került és feljebb lépett a vállalatánál. Ez igen komoly felelősség növekedést jelentett számára és lehetséges -e – kérdezte –, hogy az egyre gyakoribbá váló a fejfájása mindezzel kapcsolatba hozható?

Megvizsgáltam és nem meglepően, emelkedett vérnyomást találtam nála. Ahogy az életkörülményeit egy kicsit átbeszéltük, egy mondat ütötte meg a fülemet: „olyan nagy a pörgés nálunk a cégnél, hogy még a napi teendők megbeszélésére sem jut elég idő, hát hogyan mondjam el a véleményemet ezek után, a főnöknek?”

 

 

meggyesiorvos

 

Egy latin közmondás jutott az eszembe: Qui tacet, consetire videtur – aki, hallgat az beleegyezni látszik.

Míg egy sürgős vérnyomáscsökkentő gyógyszert írtam fel, bátorítottam, hogy amennyiben számára és a munkáltatója számára is fontos, hogy ő egészségesen még sokáig ennél a vállalatnál dolgozzon, akkor vállalja föl a tiszta és nyitott kommunikációt! Fejezze ki nyíltan a gondolatait és érzéseit!

Természetesen válassza meg a megfelelő helyszínt és módot, hogy a felettesét ne érje mindez felkészületlenül. Ez a merész tett – mondtam neki orvosként – elsősorban a hosszútávú saját egészsége szempontjából fontos, hiszen, ha még hosszabb ideig elfojtott érzésekkel és gondolatokkal kell vezetőként dolgoznia, akkor a jelenlegi magas vérnyomása csak súlyosbodni fog és aztán következnek majd az újabb bajok: az agy, a szívműködés, a látás, a veseműködés romlása terén!

Képzelje, az a nagyszerű dolog történt, hogy megfogadta a tanácsomat: vett egy nagy levegőt, külön időt kért a főnökétől – és megfelelő körülmények között –, kellően összeszedetten, el tudta mondani a gondolatait.

Legnagyobb megdöbbenésére felettese sok mindennel egyetértett és támogatásáról biztosította!

Ami azonban nekem, a foglalkozás-egészségügyi orvosnak igazán nagy öröm volt, hogy a következő találkozásnál csökkenteni tudtuk a gyógyszer mennyiséget, mert a magas vérnyomása enyhült! Azért örültem ennek az esetnek, mert a Covid-járvány jelentősen hatott a munkavállalók megküzdési erejére is…

 

Változott a Covid óta a munkavállalók hozzáállása?

Egyértelműen igen! Az egészségünk és ezen belül a mentális egészségünk szerepe felértékelődött. A Covid megtanított minket arra, hogy az életünk és az eddig megszokott mindennapjaink könnyen sérülhetnek. Azt látom, hogyha nem megfelelő a munkahelyi pszichés környezet, akkor a dolgozók könnyen „odébbállnak” és inkább vállalják az új álláskeresés ódiumát, annak reményében, hogy egy kedvezőbb légkörű munkahelyet találjanak. Szerencsére a fenti esetben ez elkerülhetővé vált.

 

 

munkahelyistressz4

 

Mitől jó egy munkahelyi vezető?

Egy kisebb munkahelyi közösség hangulatában meghatározó szerepe van a vezetőnek. Például asszertíven kommunikál a beosztottjaival, tehát pl. a „Te mindig …” kezdetű mondatok helyett úgy fogalmaz, hogy „Én azt érzem, hogy …”, vagy ha valaki tiszteletlenül viselkedik, azt képes kellő nyugalommal és tekintéllyel kezelni, ezek „aranyat érnek” egy stabil közösség létrehozásában.

De ugyanilyen fontos, hogy felismerje és megőrizze az értékes embereket, még akkor is, ha éppen nehéz élethelyzetben vannak.

 

Tudna erre egy példát mondani?

Az egyik vállalatnál a foglalkozás-egészségügyi vizsgálat kapcsán beszélgettem egy területi vezetővel. Amikor megkérdeztem, hogy mióta van a cégnél, azt válaszolta, hogy már 22 éve…, bár 9 évvel ezelőtt majdnem kilépett. Rákérdezésemre, hogy mi fogta vissza akkoriban az állásváltástól a következőt mesélte el.

„Akkoriban volt 3 éves a kisfiam, aki rengeteg elfoglaltságot adott nekem édesanyaként. Úgy éreztem, hogy szétszakadok a munkahelyi és otthoni tennivalóim között. Szerencsére ekkor jött hozzánk az új igazgatónk, aki leültetett maga mellé.

Rajzolt egy nagy kört elém, mondván, hogy ez a nagy a családod. Majd rajzolt alá és mellé egy kisebb kört, és ez a kisebb pedig a munkahelyed. Nem tudsz hosszú távon jól teljesíteni a munkahelyeden, ha nem adod meg a családod számára szükséges figyelmet és törődést! Úgy érzetem végre valaki megért, empatikus hozzám! Ekkoriban változott az életem, esténként hazaérkezve becsuktam a laptopot, és a kisfiamra, a férjemre fordítottam minden maradék erőmet.

Cserébe másnap reggel, sokkal nagyobb energiával indulhattam neki a munkahelyi feladataimnak. Meggyőződésem, hogy ezt követően, ennek a beszélgetésnek a hatására tudtam megfelelően teljesíteni a munkahelyemen. Azóta, 9 éve nagyon jól érzem magam a munkahelyemen a vezetőség megelégedésére!”

 

 

munkahelyistressz3

 

Lehet balesetveszélyes is a nem megfelelő munkahelyi kommunikáció?

Nagyon fontos, hogy a munkahelyi balesetek döntő zöme szorongás állapotában történik, tehát a dolgozó éppen fél valamitől és ilyenkor – kórélettanilag: beszűkülő agyi funkciók következményeként – könnyebb hibázni, tehát hamar megtörténik a baj! Nagyon fontos, hogy a munkahelyen is figyeljünk egymásra! Hiszen akárkinek lehet egy nehéz napja, egy családi nehézsége, egy régóta tartó köhögése vagy légúti betegsége.

Ez megterheli a mindennapjait, az érzelmi életét és ebből következően a kommunikációját is. Egy kellően képzett vezető ilyenkor képes ezeket a nehéz napokat vagy időszakokat kellő türelemmel, aktív hallgatással és bátorítással kezelni. Úgy látom, hogy a körülöttünk lévő feszültség és bizonytalanság a világban egyre fokozódik.

Ezért egyre fontosabb, hogy életünk minden területén így a munkahelyen is, egyre nagyobb figyelemmel és türelemmel forduljunk egymás felé, mert néhány apró jóindulatú megjegyzés, bátorítás sokszor nagyon sok erőt és munkakedvet adhat a másiknak!

 

(Budaörsi Infó)

facebook:

0 Komment

Válasz küldése

Be kell jelentkeznie, a komment írásához.