A magasba emelkedő szárnyak
- Budaörsi INFÓ
- 2017 június 01.
(Budaörs, 2017. június 1. – Budaörsi Infó) Budaörsön az elmúlt fél évben nemcsak az égen, hanem a földön is megnövekedett a vitorlázó pilóták nyüzsgése, ugyanis egy tavalyi cikkünk nyomán a közbeszédbe szivárgott farkashegyi Vitorlázó emlékmű siralmas állapotának híre tettekre sarkallta a repülés szerelmeseit a környéken.
A Budaörs városához tartozó Farkashegy különleges repüléstörténeti jelentősége még a helyi lakosok esetében sem számított évtizedekig közismertnek, így a remekbe szabott, egykor két vitorlázógép szárnyból állt, V-alakú szerkezet megépítésének oka is a homályba veszett, illetve találgatások útján szárnyra kapott híresztelésekből volt ismert.
A Budaörsi Infó – kutatása nyomán – nemcsak a Farkashegy repüléstörténeti múltjára derített fényt, és rengeteg ismeretlen, korabeli fényképet hozott nyilvánosságra, hanem sikerült az emlékműépítésben részt vevő egyik prominens szereplőt is meginterjúztatnia a témával kapcsolatban.
A tények azt mutatják, hogy a budaörsi Farkashegyen és hozzá tartozó ún. Katlanban született meg a magyar vitorlázórepülés 1929-ben és virágzott egészen a második világháborúig, miután a megrongálódott infrastruktúra és a repüléstechnikai fejlődés okán nem költöztek el a hegyről a vitorlázó klubok.
Az emlékmű ennek, még inkább az 50 éves évfordulójának megünneplésére épült 1979-ben. Az egykori méltóságteljes emlékmű, amely nem csupán érintőlegesen fogta meg a figyelmet, hanem diadalmasan uralta a kalandos benyomást keltő táj látképét a maga kecsesen karcsú, napfényben csillogó fémtestével, a környezet-tudatlan túrázóknak köszönhetően idővel megrongálódott és végül teljesen az enyészetté vált.
Lapunk fáradozásának bámulatos hatásaként a Farkashegyről elszármazó „jogutódja”, a budakeszi repülőtér vitorlázó klubjai közös összefogással, a Magyar Repülő Szövetség égisze alatt egy munkacsoportot hozott létre azzal a céllal, hogy a borzasztó állapotba jutott emlékművet civil kezdeményezésként felújítsa. A munkacsoport a tervezés fázisában még az év elején megkezdte a tárgyalásokat és a hivatalos ügyintézést az érintett szervekkel, majd az első szikrázó tavaszi napon ünnepélyesen lehozták a megmaradt, felismerhetetlenné torzult szárnymaradványt.
Az új, felállítandó szárnyak már a budaörsi repülőtér hangárjának munkapadján fekszenek szorgos kezek alatt, hogy az ügyes szakemberek felkészítsék és tartósabbá varázsolják, mint az emlékmű-elődjét. A munkacsoport tagjai mindannyian a repülés megszállottjai, repülésműszakiak, professzionális és növendék pilóták. A MRSZ-en kívül az Aeroklub Farkashegy, a MÁV Repülőklub adja a lelkes és elszánt tagokat.
Az emlékmű-felújítást a nyárra tervezik, és az átadása egy szeptemberi napon, látványos repülős eseményekkel teli ünnepélyes keretek között fog megtörténni, megismételve az 1979-es átadást. A munkálatok finanszírozása önerőből zajlik, de az anyagi segítségnyújtásért cserébe a hálán felül az emlékműhöz tervezett információs táblára a szívélyes adakozók nevét is fel fogják tüntetni.
A támogatásokat az Aeroklub Farkashegy Sport Egyesülethez tartozó bankszámlaszámra kérik emlékmű támogatás megjegyzéssel. (Számlaszám: 10102086-03129802-00000005).
A XX. Budaörsi Fesztivál utcai rendezvényén a munkacsoport tagjai egy komplett vitorlázó- géppel is képviseltették magukat felejthetetlen tapasztalatot szerezve a gyermekeknek, hiszen a pilótakabinba szabad volt beülniük, amely lehetőséggel igen sokan is éltek.
(Ez a cikk a májusi Budaörsi Infóban jelent meg nyomtatásban.)
Korábbi cikkek a témával kapcsolatban:
Emlékmű, ami nem is emlékmű Budaörs felett
Tihanyi Zoltán: Budaörsön található a magyar repüléstörténet egyik emblematikus helyszíne
Exkluzív hír – Újjáépül az emlékmű
(Budaörsi Infó)
facebook:
0 Komment